Comercianții, în lăcomia lor nestăvilită, modifică semantica cuvintelor. În vorbirea curentă, când utilizăm adverbul DOAR ne gândim la o discrepanță între ceva real și ceva care ni se oferă.
Dacă un calculator costă 500 euro și cineva vinde același calculator cu 50 de euro, vom spune că l-am cumpărat DOAR cu 50 de euro, deci am obținut un preț de 10 ori mai mic decât cel oferit în alte locuri.
Și în cazul adverbului NUMAI tot așa stau lucrurile. Vom spune că am dat NUMAI 50 de euro pe calculator, comparativ cu 500 de euro cu cât se vinde în multe locuri. Și DOAR și NUMAI sunt adverbe care se identifică c u chilipirurile. Ori un chilipir apare când prețul pe care l-am dat este de câteva ori mai mic decât prețul cerut în cele mai multe magazine.
Am văzut la un magazin în Napoli reduceri cu 90% la toate produsele. Rețineți, cu 90% și nu cu până 90% cum fac cei mai mulți comercianți șmecheri, mincinoși și hoți, care reduc cu 90% prețul unui produs de care nimeni nu are nevoie, dar reduc cu 5% sau 7% sau cel mult cu 10% la majoritatea produselor, dar pentru a nu pierde nimic au avut grijă să umfle prețurile cu câteva săptămâni mai înainte, ca să aibă de unde reduce.
Concluzie: adverbele DOAR și NUMAI sunt folosite abuziv de reclamele care anunță reducer de 5% sau 10% sau 15% a prețurilor, anunțând că produsul X se vinde la NUMAI 2350,99 lei, când în realitate prețul inițial a fost de 2345,99 lei. Rușinică, zic!
(22 ianuarie 2021)
No comments:
Post a Comment