Miron COZMA este un personaj enigmatic în istoria postdecembristă a României. El a schimbat România, aruncând-o în negura trecutului cu cel puțin 200 de ani. Numele lui Miron COZMA este legat de mineriadele care au distrus această țară, nu ca pământ, nu ca recolte, nu ca bogății materiale, ci ca democrație.
La prima mineriadă, când au descins minerii în București, ieșeam de la metrou la stația Piața Romană ca să merg la ASE, la muncă pentru că aveam niște examene. Atunci am văzut cum niște bărbați băteau tineri și tinere, la indicațiile unei gospodine revoltate probabil de cum erau aceștia îmbrăcați și ce frizuri aveau. Am scăpat ca prin urechile acului căci cu o zi înainte frecventasem o frizerie și mă tunesem perie de scândură, adică scurt, scurt de tot, iar de îmbrăcat, nu știu cum s-a făcxut în acea zi că nu-mi luasem blugii, ci niște pantalon banali, căci blugii se ponosiseră și mi-i băgase soția în mașina de spălat.
Tot la prima mineriadă, dar cred că era când ieșea fum de la sediul poliției capitalei, am plecat spre casă cu ARO 244D, dar am luat-o prin spatele Inter-ului. Atunci am văzut cum zburau bucăți de caldarâm și doar puțin a lipsit să nu-mi facă parbrizul țăndări.
Ceea ce am văzut la Tv a fost îngrozitor. Eu aveam prieteni buni care stăteau în Piața Universității cu săptămânile și nu erau nici lepre, nici drogați și nici vânduți. Erau oameni cu scaun la cap, care vedeau altfel decât ceilalți mersul țării noastre. Eu fiind programator, lucrez cu chestii concrete și pentru mine a mă descurca excelent nu ținea de guvern sau de forma de guvernare, ci exclusiv de munca mea și atât.
Drumul sinuos al lui Miron COZMA de după 1989 îmi dovedește că el a fost, este și va fi un personaj dintr-o piesă de teatru și nimic altceva. El nu este o pereche de șosete care după ce a fost folosită este aruncată la coș. El nu este nici o vedetă pentru care reflectoarele înseamnă totul. Miron COZMA nu a fost nici servitorul care duce tava în piesa de teatru bulevardier. El este personajul Miron COZMA care joacă exact cum i se cântă, căci fazele prin care a trecut mi-l arată proaspăt, plin de vervă și gata să dea noi replici, căci rolul lui încă nu este epuizat, deși dramaturgul e bătrân și s-a cam ramolit.
(09 martie 2020)
No comments:
Post a Comment