Din dorința de a face clasificări, oamenii s-au apucat:
- să dea note elevilor,
- să calculeze medii,
- să facă liste după medii,
- să acorde premii,
- să pună etichete.
Trebuie spus că:
- în școală sunt multe discipline,
- la fiecare disciplină se acordă note,
- promovarea se face după medii,
- terminarea școlii se face după medii,
- promovările la concursuri se bazează pe note,
- acordarea de burse se face după medii.
Se știe căci este demonstrat că:
- nu există indicator perfect,
- media aritmetică este un indicator,
- există o obsesie pentru metodele cantitative.
Folosind mediile școlare elevii sunt clasificați în elevi foarte buni, elevi buni, respectiv, elevi mediocrii, iar mediile dau acces elevilor la resurse precum anumite licee, deși mediile sunt chiar nereprezentative, căci acordarea lor este încărcată de nenumărate neregularități.
Un indicator pentru a fi perfect trebuie să fie senzitiv, necompensatoriu și necatastrofic. Gheorghe PĂUN și Daniel PELE au demonstrat pe căi diferite că nu există niciun indicator perfect. În concluzie, media aritmetică, indicator senzitiv și necatastrofic, este în schimb compensatoriu, ceea-l face indicator imperfect. În plus, în statistică, se mai caută ca indicatorul să fie reprezentativ, adică să spună ceva, să fie credibil, lucru care impune ca seria de date cu care se calculează să aibă cel puțin 16 termeni și datele să fie omogene.
Media unui elev la matematică este formată din să zicem 3-5 note, deci nu este reprezentativă. Dacă un elev are la limba română mediile trimestriale 3, 3 și 9 cum am văzut eu la un liceu în Craiova, media anuală este 5, căci m=(3+3+9)/3=5. Să nu-mi spună mie nimeni că elevul s-a luminat peste noapte și că seria de trei termeni este omogenă.
Media anuală nu este reprezentativă pentru că:
- notele sunt acordate pentru discipline școlare neomogene,
- profesorii care acordă note au moduri diferite de evaluare,
- nu se compară mere cu pere, deși notele sunt adimensionale,
- în spatele notelor se află subiectivism cu carul.
Să nu uităm că Albert EINSTEIN are o foaie matricolă de liceu oarecare.
Să nu uităm că Ion MINULESCU a avut probleme cu limba română.
Să nu uităm că un fost șef de partid de la noi a repetat în facultate doi ani.
Există situații în care media aritmetică, chiar dacă este indicator imperfect este bun în ierarhizări, dar trebuie luate măsuri corespunzătoare, printre care procedurile de evaluare și baremurile de punctare trebuie să fie clare și mai ales acceptate de toată lumea și nu trebuie modificate în timpul procesului de evaluare. Dacă se lucrează cu colectivități omogene și dacă transparența maximă, media este OK.
(20 ianuarie 2019)
No comments:
Post a Comment