Tuesday, April 30, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Alexandru BRĂDĂȚAN.

Alexandru BRĂDĂȚAN are o voce bună, studiată, are dicție și dispune de tehnică vocală de excepție 
Capu' face,  capu' trage!
Chiue tot neamul meu de 10 minute și 48 secunde
Omul bun
Sunt din Bucovina
Toată boala are leac
Alexandru BRĂDĂȚAN are în versurile cântecelor sale rime precum: dragă - șagă, hai - bai, văd - întreb, oare - soare, hai - rai, curcubeu - meu, viață - față, știu - viu, sărbătoare - mare, drum - bun, mulțumesc - trăiesc, cireșar - dar, mea - cânta, înapoi - noi, față - viață, pasul - ceasul, ața - fața, lumea - acuma, colaci - faci, sfânt - pământ, minune - oricine, meu -rău, grele - ele, minte - cuvinte, multe - minte, destul - fudul, picioare - n-are, pui - lui, Bucuvina - lumina, izvor - dor, trăiesc - mulțumesc, mie - omenie, cazi - rabzi, bun - drum, spui - cui, soarelui -raiului, rime bine integrate în texte făcute la comandă, lucru rar întâlnit în ceea ce se cheamă acum folclor de autor cu nume și prenume atât pentru versuri, cât și pentru muzică.
Alexandru BRĂDĂȚAN poartă costum tradițional al nordului Moldovei, cu cămașă albă cu broderie. Poartă chimir lat brodat, ițari și poartă pălărioară, cizme și bundiță cu blană de jder.
Alexandru BRĂDĂȚAN apare în clipăuri unde peisajele sunt superbe, are grupuri de dansatori tineri, îmbrăcați în costume de un alb imaculat.
Alexandru BRĂDĂȚAN știe să zâmbească.
Alexandru BRĂDĂȚAN știe să-și folosească mâinile în timpului cântărilor.
Aș prefera ca Alexandru BRĂDĂȚAN să prezinte și cântece pentru care există repere pentru a face comparații.
Alexandru BRĂDĂȚAN cântă acompaniat de orchestre cu structură clasică, specifică Moldovei.
Am fost surprins să văd în Bucovina pe niște drumuri pitorești panouri publicitare unde era chipul lui Alexandru BRĂDĂȚAN, ceea ce m-a surprins plăcut că acolo mai văzusem chipul legendarei Sofia VICOVEANCA. Îi prevăd un viitor strălucit dacă va persevera în creșterea calității repertoriului și va merge să preia bijuterii de folclor de la rapsozii autentici ai Bucovinei.

(01 mai 2024)

Monday, April 29, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Viorica MACOVEI

Pe Viorica MACOVEI am auzit-o mai mult vorbind, decât cântând, căci ea este invitată pe la tot felul de emisiuni, unde vorbește, dar nu cântă. Eu agreez ideea că un cântăreț trebuie să cânte și nu să-mi zică mie ce feluri de mâncare știe să gătească sau să-mi vorbească despre cum a plecat și s-a mutat la București sau să spună banalități care nu au nicio semnificație.
Viorica MACOVEI este o cântăreață din zona Bucovinei.
Viorica MACOVEI are o tehnică vocală excelentă. Își controlează respirația și în înregistrările sale acest lucru duce la o performanță remarcabilă a artistei.
Cetinioară din Humor
Cine-i sprintenel la joc
Frumos cântă trompeta
Hai acasă de Crăciun !
Hai cântați acum cu mine 
Te iubesc iubită mamă
Viorica MACOVEI are în cântecele ei versuri care au rime precum: mărunțel - el, mare - fiecare - picioare, avut - priceput, lumea - totdeauna, trompeta - muzica, joc - foc, trompeta - așa, sărbătoare - picioare, trompeta - inima, tare - supărare, asculta - bucura, mine - bine, înveselește - îndulcește, voios - fost, bine - mine, voios - fost, bucurie - știe, umblat - bucurat, colindat - supărat, Crăciun - bun, colindele - fetele, lacrima - ta, bun - Crăciun, Humor - dor, pune - lume, rime care provin din cântece făcute la comandă, căci în cântecele culese de la firul ierbii, rimele sunt cu mult mai rotunde.
Viorica MACOVEI are costume frumoase, din care bundița iese în evidență.
Viorica MACOVEI are în frepertoriul său cântece vesele, tonice și care se joacă în ritmuri alerte.
Viorica MACOVEI are clipuri realizate îngrijit, cu grupuri dansatori foarte buni în meseria lor, cu peisaje superbe, cu case tradiționale.
Viorica MACOVEI știe să gesticuleze și să sublinieze cu mâinile contextul cântecului pe care-l interpretează. Când cântă execută pași mărunți de joc.
Viorica MACOVEI este acompaniată de un taraf format din tobă, vioară, acordeon, trompetă. Mi-ar fi plăcut ca atunci când își alege parteneri de cântec, să acorde mult mai multă atenție dicției acestora, indiferent de vârsta lor.


(30 aprilie 2024)

Sunday, April 28, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Petre PETRUȘE

Petre PETRUȘE este un cântăreț longeviv din Ardeal, cu dicție, cu tehnică vocală desăvârșită și cu cultură solidă.
Tot așa zic
Petre PETRUȘE are în cântecele lui rime precum: era - mea, ficior - florilor, sat - sărutat, mâine - mine - rămâne, tinerească - copilărească, ar fi - folosi, minte - nainte, ești - folosești, cere - putere, socotesc - roșesc, greșeli - speli, când - rând, albit - cumințit - rărit, eu - Dumnezeu, bărbat - aflat - scăpat, bune - spune - pune, face - place, trecut - vrut - plăcut, eu - meu, trăiești - iubești, știi - copii, pajiște - dragoste, deasă - casă, ziceam - așteptam, frumoasă - mireasă, lume - despreune, aflat - despreunat, străini - vecini, o dată - gată, rime bune, alese și inegrate cu grijă, pentru a sluji contextului și ritmurilor.
Petre PETRUȘE este un bărbat trecut de prima tinerețe și temele cântecelor lui se referă la vremuri trecute, la regrete legate de ceea ce n-a făcut, dar privește cu detașare trecerea timpului. El dovedește că are încă resursele necesare pentru a realiza înregistrări în studiouri și pentru a cânta live.
Petre PETRUȘE este o prezență specială, iar gesturile sale sunt pe măsura contextului. El transmite emoție. Știe ce să facă cu mâinile. Are costume superbe și chimir care îl definesc pe artist, ca bărbat adevărat, trecut prin viață.
Aparițiile lui Petre PETRUȘE în spectacole este un eveniment adevărat!
regret că nu am găsit pe Internet clipuri de demult cu Petre PETRUȘE  pentru a vedea cum erau interpretările lui când era bărbat în putere sau chiar și tânăr.

(28 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Damian SPINEI

Damian SPINEI este reprezentant al folclorului din Republica Moldova.
 Sună goarnă și răsună
Damian SPINEI are în cântecele sale rime precum: lumină - grădină, rândunea - avânta, uscată - tată, rândunea - zbura, arsă - rămasă, acasă - masă, masă - casă, lumină - grădină, izvor - pridvor, moldoveanul - neamul, busuioc - joc, lăutare - mare, străbuni -buni, nouă - rouă, lat - dat, ureche - fete, pălărie - Mariei, rime care se regăsesc la cântecele făcute, care nu sunt culese de la rapsozii din sate, căci rapsozii le șlefuiesc și au alte semnificații.
Damian SPINEI a cântat cântece pentru care există etaloane și dovedește că aduce elemente interesante, căci dispune de tehnică vocală foarte bună și are o voce clară, unde sunetele din cuvinte se aud distinct, fără dificultate.
Damian SPINEI a apărut pe scenă cu un sacou cu niște desene colorate, asemeni materialelor pentru draperiile vesele din camerele burlacilor neinspirați. Are și pantofiori tot cu desene excentrice și vii. El poartă și costume naționale
Damian SPINEI a cântat cu Bianca CIONCA, Alexandra COJOCARIU, Diana LUNGU.
Îi prevăd un viitor muzical strălucitor lui Damian SPINEI, căci dispune de tot ceea ce-i trebuie pentru a avea un repertoriu vast și reprezentativ.

(28 aprilie 2024) 

Saturday, April 27, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Lavinia FURTUNĂ

 Lavinia FURTUNĂ este o cântăreață de muzică populară la care am remarcat claritatea vocii.
 Zice gura satului   
Artista are cântece făcute la comandă, unde rimele sunt abab precum:

Vreau să ne împărțim viața
Și să trăim sănătoși 
Să mă trezesc dimineața,
Lângă ochii tăi frumoși.

De la tine am învățat
Ce frumos e să iubești
Om cu sufletul curat,
Atunci când îl întâlnești.

Am ascultat cântece gen manea cu mult mai bune decât cele pe care le-am ascultat la Lavinia FURTUNĂ.
Pe vremea când eram elev de liceu, revista literară LUCEAFĂRUL, publica în ultima săptămână din an cele mai proaste versuri trimise de diferiți așa-ziși poeți, la redacție. Urmărind aceste versuri mi-am adus aminte de vremurile liceului meu și de revista LUCEAFĂRUL. Totuși se întâmpla prin 1964, ceea ce înseamnă cî în 60 de ani nu s-au produs schimbări semnificative, dacă am avut neșansa să întâlnesc astfel de subproducții artistice.
Rimele din cântecele sale precum: inima - ea, eu - meu, dorit - împlinit, ocoli - găsi, veni - pietrui, viorele - plăcere, grele - rele - ele, întâlnesc - iubesc, joc - loc, dulci - duci, potecuță - mândruță, rău - tău, puiule - urmele, găsești - căiești,  învârtim - fim, plecăm - distrăm, rime neinteresante, cam facile, lipsite de strălucire.
Lavinia FURTUNĂ apare la un eveniment cu o voce neconvingătoare. Există deci diferențe de la înregistrările din studioul muzical și cele live de la evenimente.
Nu spun că artista are costume populare în care nu au fost operate schimbări majore pentru a intra în tyrendul care duce spre kitsch. Clipurile în care apare Lavinia FURTUNĂ sunt cu structură clasică, comună, chiar un pic banală, optimiste, cu grupuri de tineri care se mișcă ritmic. Și artista are mișcări ale corpului și ale mâinilor, în trend cu ceea ce se face pe la posturile Tv de folclor, ca să fie umplut timpul

(27 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Ionuț BLENDEA

Ionuț BLENDEA este un cântăreț din Ardeal, cu voce bună, cu rostire clară a cuvintelor și cu tehnică vocală excelentă.
Ce-am în suflet, ce-am în gând
Într-o zi am aflat și eu 
Îs la noi vreo trei neveste
La mândra cu pânzătură
Lume o fost și lume a și 
Măi mândruță cu oi multe 
Măicuță viață mi-ai dat
Mor mândruță după tine
Pe vale mă duc cântând
Ulița mândri-i tinoasă
Vânătoare, vânătoare
Zboară cuce pe sub nor
Ionuț BLENDEA are în cântecele lui versuri precum: vânătoare - mare, boală - scoală, dimineață - gheață, pas - năcaz, ortaci - trăgaci, răsună - bună, iertat - vânat, el - fel, bună - lună, vânătorilor - dor, adevărați - bărbați, neveste - este, știe - datorie, Mihai - n-ai, lui - satului, bătrân - sân, treabă - barbă - babă, așe - me, câmp - strâmb, Ion - domn, primitoare - datoare, păcat - însurat - iertat, zice - voinice, eu - greu, rime interesante, dar care mai trebuiau un pic șlefuit, dar așa sunt cântecele făcute la comandă, unul după altul, căci inspirația nu este ceva industrial.
Ionuț BLENDEA are capacitatea de a ține un spectacol solo și de a crea atmosferă, căci la evenimente omul plătește pentru atmosferă, care se crează prin marea diversitate de cântece și de stiluri pe care o exersează artistul.
Ionuț BLENDEA are înregistrări de la evenimente cu muzică de petrecere, acompaniat de vioară, saxofon și clape. Faptul că publicul cântă cântecele lui Ionuț BLENDEA înseamnă că el are fanii lui, ceea ce pentru un artist este un lucru absolut remarcabil.
Ionuț BLENDEA poartă costume curate, cu cusături care-l reprezintă. Are un chimir cu broderie și o trăistuță pe care o petrece peste umăr și pe sub chimir. El are clop, ceea ce-l definește. Ținuta lui este distinsă. Știe să gesticuleze și are zâmbetul la el, căci zâmbind exprimă acea stare de bine pe care oaspeții evenimentului trebuie s-o simtă. El este un artist de mare viitor, dacă va ști cu exactitate să-și dezvolte repertoriul, căci voce are, talent are, tehnică vocală are și știe să zâmbească, fiind o mprezență adevărată.
Ionuț BLENDEA are multe înregistrări cu cântăreața Diana CÂRLIG, Simona COSTIN, Lena MICLĂUȘ, Ioana PRICOP, Nițuca IUȘCO.
(27 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Andrei ROMANICĂ

Andrei ROMANICĂ este cântăreț din Ardeal.
Cucule ți-ai făcut casă
 În frumosul meu Ardeal
Măritatele mă-ntreabă
Se socotește omu  
Andrei ROMANICĂ are în versurile pe care le cântă rime precum: turmă - urmă, ta - tinerețea, trecut - umblând, ploi - oi, micuț - desculț, bota - pita, însurat - sat, iarba - bruma, frunte - cinci sute, sprânceană - samă, trăi - fi, pleca - turma, întreabă - dragă, creștine - mine, iubesc - întâlnesc, uliță - mândruță, copii - cătrăni, pruncilor - ficiorilor, măritat - cap, război - voi, lume - rușine, sat - neînsurat, este - neveste, ficior - părinților, însura - chema, nuntă - multă, neveste - poveste, gătat - însurat, mâine - mine, rău - Dumnezeu, iarbă - întreabă, ani - dușmani, ochiul - sufletul, opri - copii, rime interesante, dar nu excepționale, căci cântecele trebuie șlefuite, ceea ce nu am aobservat în acest caz, căci perfecțiunea nu se obține nici la comandă, nici pe bandă rulantă, nici în regim iondustrial.
Andrei ROMANICĂ poară un costum cu cămașă albă, având cusături puține așa cum stă unui bărbat adevărat. Ițarii sunt și ei albi. El are cizme. La el apreciez ținuta, gesturile și mișcările mâinilor. Îmi place la el chimirul care are niște bănuți care sunt jucăuși.
Andrei ROMANICĂ mi-ar fi plăcut să cânte și cântece pentru care există etalon, să fac comparații. Trecerea timpului de la 20 la 70 de ani este clar un cântec făcut, nu este din folclorul de la sat, căci plac poveștile gen, mai întoarce Doamna roata.
la vocea sa și la performanța dată de tehnica pe care o are, artistul trebuie neapărat să treacă la completarea repertoriului cu piese de mare rezistență din folclorul ardealului, căci sunt sute de piese clasice care se potrivesc piesei sale și sunt sigur că el le va potența cu noi nuanțe.

(27 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Marinela BABA.

Marinela BABA este o cântăreață din Ardeal cu voce clară, puternică și cu tehnică vocală perfectă. Îmi aduce aminte de vocea Lucreției CIOBANU. Numai că Lucreția CIOBANU a impus etaloane pentru anumite cântece care sunt brandul ei.
 Badea-i cu turma la munte
 S-o dus bădița, s-o dus
Marinela BABA cânt în cântecele ei versuri cu rime precum:  sat - curtat, scurtă - nuntă, mințit - crezut, fată - lăsată, rău - meu, senine - tine, lună - împreună, fântunuță - inimuță, multă - uită, rece - trece, mine - tine, muntele - mioarele, iubim - trăim, moară - joară, jelească - plătească, meu - tău, vie - copilărie, umbla - lumea, drăguță - inimuță, eu - Dumnezeu, munte - multe, dus - sus, destulă - bună, iute - munte, așa - badea, rară - seară, mine - tine, iubim - trăim, vie - mie, bogat - drag, ta - alta, mândruță - inimuță, rime interesante, dar nu de excepție, căci multe dintre cântece nu sunt culese din sat, unde rapsozii au răbdare să cizeleze versul, să-l șlefuiască pân la perfecțiune. caracterul industrial al cântecelor făcute la comabdă duce spre rime facile.
Marinela BABA a făcut și playback și voi da exemplu apariția sa la spectacolul din 2 octombrie 2022 la satul Benic. Ca să mai zic o chestie: acolo cele trei femei din spatele cântăreței vorbeau aiurea și se bălămbăneau în ritmul muzicii, dar tot aiurea, zic eu, dând o notă de neglijență clipului.
Marinela BABA are costume populare sobre în care negrul domină în cusătură.
Îmi place la Marinela BABA că folosește diminutive precum inimuță, fântânuță, mândruță.
Mă așteptam ca marinela BABA cu vocea ei de excepție să cânte și cântece pentru care sunt etaloane să fac și eu comparații. Ea are cântece ale ei, un repertoriu propriu, dar trebuie să știe că și adăugarea de cântece celebre potențează repertoriul, nu-i diminuează valoarea.
Marinela BABA a cântat alături de Diana CREȚU, Maria PĂUCEAN, Teodora CRAIU, Flaviu CRISTEA, Cristian FODOR, Adrian ȚIBOC.

(27 aprilie 2024) 

MIREASA, fără Antonia

De la începutul sezonului al al IX-lea, apariția concurentei Antonia mi-a făcut o impresie execrabilă, pentru că aceasta este o persoană cu grave carențe de:
- educație,
- cultură,
- comportament,
- atitudine,
- înțelegere,
- vocabular.
Deși este o persoană cu o oarecare experiență de viață, Antonia s-a comportat destul de rău, căutând să se facă plăcută unor tineri cin Casa Mireasa. Acea insistență stupidă cu mă placi? adresată lui Albert, acele ipostaze jenante în compania lui Valentin, arătau imaturitatea privind comportamentul său. Acea neconcordanță între cele zise cu ceva timp înainte și regretele de după o zi, arată lipsa capacității de autoevaluare și de autocenzură a persoanei.
Comportamentul Antoniei în ceea ce privește bulimia, arată incapacitatea acesteia de a recunoaște gravitatea situației și mai ales, necesitatea de a trece rapid la efectuarea unui tratament de specialitate, căci bulimia pune viața în pericol persoanelor care o exersează și perseverează pe acest tărâm.
Consider că plecarea de vineri 26 aprilie 2024 a antoniei cu un vot zdrobitor, are menirea de a igieniza Casa Mireasa de un mod nociv de dezvoltare a atitudinilor concurenților, care-și zic de multe ori că sunt puternici, dar care de fapt prin ceea ce fac arată că sunt nu slabi, ci sunt caractere foarte slabe și aici mă refer la comportamentele lor în situații de loc la limită, ci în situații oarecare, vecine cu normalitatea.


(27 aprilie 2024)

Friday, April 26, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Lucia PĂLTINEANU.

Lucia PĂLTINEANU este cântăreață din zona Moldovei, cu tehnică vocală bună, cu rostirea cuvintelor clară. În repertoriul său se află cântece cu ritmuri săltărețe, cu teme optimiste. Ea transmite emoții când cântă.
Am venit și eu la joc 
Bată-l crucea de urât
 Trenul șuieră în gară
Lucia PĂLTINEANU are în cântecele ei versuri care au rime precum: mărarul - toboșarul, sat - jucat, granate - bate, încoa - dumneata, brăduț - desculț, chiuit - auzit, aud - sud, foc - loc, jucăm - învățăm, jucăm - frământăm, obosit - strig, joc - loc, vlăguit - obosit, joc - deloc, frumos - jos, repejor - picior, săracu - dracu, învățat - cărat, foc - joc, aduci - dulci, cicoare - mioare, Mihai - cai, Mihai - n-ai, dat - bogat, bani - sărmani, leu - Dumnezeu, nevastă - traistă, cătănie - fie, greu - eu, poartă - coaptă, ciobănaș - imaș, rime destul de comune, chiar prea comune, care nu surprind.
Lucia PĂLTINEANU are costume cu cusături bogate și culori sobre.
Lucia PĂLTINEANU își mișcă corpul în timpul cântărilor în ritmul muzicii. Are gesturi cu mâinile ca să sublinieze ceva din contextul specificat în cântec.
Mi-ar fi plăcut dacă artista ar fi avut în online înregistrări cu cântece pentru care există etalon, pentru a face comparații.
Mi-ar fi plăcut să ascult și doine interpretate de Lucia PĂLTINEANU, dar și alte cântece culese de ea de la rapsozi adevărați, căci azi se obișnuiește cântece făcute de unii sau de alții, cântece fără spectaculozitate și fără vibrație remarcabilă, ci care curg toate asemeni boabelor de grâu de la trior.

(27 aprilie 2024) 

Thursday, April 25, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Lucia Ioana SUCALĂ

Lucia Ioana SUCALĂ este o cântăreață din Ardeal.
Am drăguți în sat vreo tri
Cântă ceteră, să sune
Maica cerului
Tăt mai greu doru' m-apasă 
Lucia Ioana SUCALĂ are în cântecele ei rime precum:  tinerei - ei, tri - ști, păduraru - amaru, joc - foc, toată - o dată, dreptate - toate, sune - strune, tale - alinare, veselești - ești, uită - urmă, fereastră - noastră, mea - făcea, rime comune, pe care aș fi dorit să nu prea le regăsesc în cântece dacă ar fi fost culese și nu scrise de cântat la cerere.
Aș fi dorit ca Lucia Ioana SUCALĂ să fie mult mai prezentă în mediul online cu cântece mult mai multe, căci în ziua de azi nu mai sunt problemele de acum 50 de ani în realizarea de înregistrări. Studiourile sunt ca ciupercile acum. Acum există negative și sintetizatoare. Cântăreții au înregistrări etalon și dacă vor să dovedească valoarea lor, o fac fără mari dificultăți.
Lucia Ioana SUCALĂ are costume frumoase. este o prezență scenică interesantă. Cred că dacă ar studia mai atent mișcările ei pe scenă, ar evita acel legănat și gesturile cu mâinile. Are modele de urmat și ar trebui să țină seama de ele.
În online sunt clipuri cu artista în spectacole, iar sonorizarea este deficitară. Nu am înțeles multe din cuvintele rostite de ea.


(26 aprilie 2024) 

5.000 cântăreți de folclor: Ioan Cristian ȚĂRAN

Ioan Cristian ȚĂRAN este cântăreț din Ardeal. Are dicție, rostește cuvintele clar, cu toate sunetele.
 Tatăl meu îi dascăl mare
Ioan Cristian ȚĂRAN are în cântecele lui rime precum: soi - oi, traisat - laița, cufăru - amu, rămâne- lume, rost - prost, sară - scară, spate - frate, mândruța - mumă-sa, brață - față, dor - ficior, vară - sară, pădure - mure, ține - bine, stejar - pădurar, fag - drag, bani - dușmani, ai - rai, învăța - săruta, vara -sara, tinerele - stele, spun - bun, măsură - gură, îmbăt - tăt, dreaptă - lăsată, îmbătat - sat, vecine - mine, rime interesante, mai ales că textele au multe întorsături și repetiții care slujesc liniei melodice.
Ioan Cristian ȚĂRAN are costume în care albul este dominant, iar cusăturile sunt cu negru, motivele geometrice sunt fine, lăsând să domine liniile clare, continue, dar simple.
Ioan Cristian ȚĂRAN are cântece ritmate, cu ritmuri alerte, temele fiind tonice.  Când cântă, artistul știe să-și folosească mâinile. El nu dansează sau bate pașii pentru a ține ritmul, pentru că el știe să-și coordoneze mișcările, pentru a exprima prin gesturi și prin cântec exact aceleași lucruri.
Clipurile în care apare Ioan Cristian ȚĂRAN  sunt construcții închegate, iar peisajele sunt calde, superbe,. Apar persoane foarte apropiate artistului, cu costume absolut superbe, de un alb imaculat, cu cusături în fir negru.
Mi-ar place și mai mult dacă aș asculta cântece culese de artist de la firul ierbii, cum se zice, căci cântecele făcute la comandă au un simplism supărător, iar ritmurile comune nu impun un repertoriu peren.

(25 aprilie 2024) 

5.000 cântăreți de folclor: Ovidiu HOMORODEAN

Ovidiu HOMORODEAN eswte cântăreț al Ardealului. El are în repertoriul cântece care se potrivesc vocii lui de bărbat, voce puternică, clară, cu tehnică vocală de excepție.
Ce-ar mai vrea mândrele mele
Cine o zis că-i rău pe lume
Viață, viață
Ovidiu HOMORODEAN are în cântecele lui versuri cu rime precum: oprit - omenit, mâncare - unsoare, mâncat - așteptat, mele - ele, seară - afară, cobor - câinilor, urmele - dragostele, dor - munților, ocol - brazilor, înturna - dragostea, șes - mers, loc - noroc, bună - lună, drag - prag, adună - bună, petrece - trece, bea - da, rime care slujesc tema cântecului și țin ritmul. Aș prefera acele rime pe care le au cântecele de la firul ierbii, adică mă refer la folclorul care se culege de la sursă.
Ovidiu HOMORODEAN interpretează cu patos cântece patriotice, având capacitatea de a trezi sentimente nobile la ce ce-l ascultă și le transmite emoție puternică.
Ovidiu HOMORODEAN are costume tradiționale, cusute cu migală și cu respectarea tradiției, unde firul negru trasează linii și figuri geometrice frumoase, hotărâte.
Unele cântece îmi amintesc de vocea Lucreției CIOBANU, dar mai este mult până acolo. Acolo unde este vorba de cântece unde există elemente etalon, interpretările lui Ovidiu HOMORODEAN sunt de foarte bună calitate, căci el este un cântărețe cu reale resurse și cu capacități care-i dau o înaltă performanță.
El a cântat cu Tudor FURDUI IANCU, Ioan JOLDEA, Cătălin DOINAȘ, Sebastian STAN. 

(25 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: George COJOCĂRESCU

George COJOCĂRESCU este un cântăreț de folclor din zona Moldovei. El are în repertoriu cântece precum:
Cântă cucu-n Bucovina
Câte doruri sunt pe vale
Hai dorule
Huțulca
M-am însurat
Sunt fecior de-a lui Ștefan
George COJOCĂRESCU are în cântecele sale rime precum:  dor - mor, câmpie - mie, pământ - cânt, Bacău - eu, rime interesante, dar predictibile.
George COJOCĂRESCU are pe Internet clipuri de la evenimente, unde este acompaniat de formații unde apar sintetizatoare și altele asemenea.
Mi-ar fi plăcut ca George COJOCĂRESCU să aibă în online mult mai multe cântece, căci are:
- voce,
- tehnică vocală,
- prezență scenică,
- claritate în voce,
- capacitatea de a transmite emoție.
George COJOCĂRESCU este un bărbat înalt, cu mers apăsat, cu gesturi reținute, care știe să se miște pe scenă și care știe să antreneze publicul. El apare în spectacole omagiale cu rol de moderator, unde dovedește spontaneitate bine venită.

(25 aprilie 2024)

Wednesday, April 24, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Ioan DORDOI

Ioan DORDOI este un cântăreț dei Ardeal cu voce plăcută, cu rostire corectă și clară a cuvintelor.
Ioan DORDOI are un repertoriu bine structurat.
 Supărare, supărare
Ioan DORDOI are în cântecele sale rime precum: sat - plăcat, știe - Mărie, Mărioara - cârciumioara, vină- plină,  frumoasă - masă, sat - aflat, bea - ea, sara - Mărioara, tulburate - păcate, fie - Mărie, fântână - bătrână, întreabă - beteagă, nepoți - toți, sapă - apă, mâncat - gătat, dormit - învălit, frumoasă - masă, lumea - una, față - viață, tine - bine, pace - place, rea - mea, zi - despărți, socot -pot, vreu - mereu, pădurile - gurile, rime interesante, care arată că artistul a cules cântecele de la firul ierbii.
Ioan DORDOI este o apariție scenică distinctă și știe să-și poarte costumul alb, cu danteluță cu colțișori la mâneci, cu chimir lat și cu cizme. El are o ținută distinsă, cu gesturi reținute, căci știe să-și folosească mâinile. El a cântat alături de Adina HADA, Livia POP, Felix GĂLAN, Sabina LEONTE.




(24 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Gabriel TRETEAG

Gabriel TRETEAG este un foarte tânăr cântăreț de muzică populară din zona Moldovei. Chiar dacă este foarte tânăr, Gabriel TRETEAG este deja un nume al cântecului moldovenesc.
Am pus clopoței la boi
Astă fată joacă bine 
Bătrâneasca lui Vasile Mucea
Buna sara, bună gazdă!
Ciobănit-am, ciobănit
Dupa dealu' cela mari
Frunză verde foi de nuc
Ista-i joc de-nsurătoare!
Mândră-i lumea şi frumoasă
Păhărelul ori mândruţa
Gabriel TRETEAG are în cântecele lui rime frumoase, potrivite, care arată că textele pe care le-a inclus în repertoriu sunt culese și nu făcute la comandă, ceea ce este o notă excelentă pentru un interpret la început de drum.
Gabriel TRETEAG are dicție bună și rostire potrivită a versurilor. Îmi place la el că tot timpul a adoptat ideea de a cânta doar acompaniat de orchestre clasice de folclor, fără clape și fără sintetizatoare.
Gabriel TRETEAG are o voce profundă, cu multe elemente de dramatism real, ceea ce-l recomandă spre abordarea unei largi game de teme și de ritmuri cu același succes. Eu îi întrevăd un viitor mare acestui tânăr interpret și sunt sigur că așa va fi, pentru că el a pornit pe drumul muncii adevărate, în realizarea destinului său artistic.
(24 aprilie 2024)

Tuesday, April 23, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Ana ILCA

Ana ILCA este o cântăreață a Ardealului cu voce clară, puternică, cu rostire de înțeles și cu tehnică vocală desăvârșită.
Arde-ai lume-n fundu`apii
Bate bade cizmele ! 
 Bărbatu cu gura dulce
Cuce draf de pe Feleac
Inimă știe a bate
 Ioane tu ai un chin
Mi-o venit binele ieri
Nu dau cetera p-o lume
Păste munte este o punte
Pe cărarea de la moară
S-o ţânut badea fălos
Tata și cu neamu' meu
Tinerețe pom oprit
Ana ILCA știe să-și folosească mâinile în timpul cântărilor, gesturile ei fiind reținute, pentru a sublinia profunzimea temelor din fiecare cântec.
Ana ILCA are în versurile ei rime precum: moară - amară, rândul - gândul, argint - gând, nucă - ducă,  hai - rai, vină - lumină, nopții - hoții, aștept - piept, bună - inimă, vreu - beu, lume - bune, picioarele - bolile, bine - mine, cui - nimănui, meu - greu, gândul - rândul, gând - când, greu - rău, picioare - tare, rime care sunt naturale,  curate și sunt în slujba temei cântecului.
Ana ILCA apare pe Internet cu texte lămuritoare ca autoare de texte și de muzică.
Ana ILCA are costume frumoase, care păstrează tradiția, fără a avea modificări așa cum se produce în ideea dezvoltării unor stridențe inutile, căci ea știe ce înseamnă marele adevăr al sobrietății, care împletește exigența cu frumusețea izvorâtă din simplitate.
Este pentru prima dată când nu se simte că atunci când Ana ILCA apare și cântă ai în față cântăreața, dar și autoarea versurilor și a muzicii. ea este un talent desprins din popor și nu are nimic artificial nici în vers, nici în ritmuri și în melodii. Mi-am creat impresia că tot ceea ce cântă ea este cules de la firul ierbii. Artista are cultura necesară pentru a derula un act artistic complet, iar creațiile sale sunt autentice.
Clipurile ei sunt pline de soare, de veselie, cu oameni frumoși, iar ritmurile sunt alerte.
Îmi place că la fiecare cântec, apar componența tarafului care o acompaniază pe Ana ILCA.
Ana ILCA este un mare talent.
Ana ILCA este o artistă completă.
Ana ILCA este o artistă de nota 10 cu plus.

(24 aprilie 2024)

Sunday, April 21, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Elisabeta TURCU

Elisabeta TURCU este o cântăreață a folclorului din Muscel și ea duce mai departe tradiția unor înaintași care au conturat o serie de caracteristici ale muzicii din această zonă. Artista are o dicție perfectă și dispune de o tehnică vocală de invidiat, căci în condițiile tehnice de azi, orice imperfecțiune s-ar vedea, dar în cazul său, nu.
Bine-ar face mamele
 Străina, mamii străină
Elisabeta TURCU are clipuri cu acompaniament de orchestre adevărate de muzică populară românească. Nu am văzut clipuri cu Elisabeta TURCU acompaniată de orchestre cu echipamente electronice cu clape și sintetizatoare, ceea ce este un lucru extraordinar și vizează exigența sa legată de calitatea actului artistic.
Elisabeta TURCU are în cântecele ei rime precum: Argeșel - frumușel, măr - dor, Argeșele - devreme, tei - tăi, grădină - plină, bujor - dor, calu - dealu, viorea - dragostea, trăiesc iubesc, flori - surori, leagă - întreagă, țară - surioară, neam - argeșean, boboc - foc, dor - oamenilor, peliniță - poieniță, muntenească - trăiască, hai - plai, hai - grai, bine - tine, mărunțel - Muscel, rai - ai, drag - prag, flori - zori, lumea - pădurea, ceresc - trăiesc, ața - viața, pelin - hain, fecioraș- milităraș - Călăraș, rime interesante, dar aș fi preferat niște rime care să ducă spre acel nivel de cizelare, care este specific doar adevăratelor cântece create de popor, pe care cântăreții de azi, ar cam trebui să le culeagă, cutreierând satele și ascultându-i pe adevărații rapsozi.
Cântecul Străina mamii străină are anumite elemente pe care le regăsim la cântecul Mamă, numai o fată ai și aici mă refer la versul  unde-i carnea de pe tine. Contextul e altul, dar asemănările sunt supărătoare.
Elisabeta TURCU a înregistrat pentru radio în 1977 și 1978 piese precum Cântă-n codru-o turturea,  La alunul înflorit, ceea ce era un lucru deosebit în acele vremuri, căci numai vocile de excepție treceau de furcile caudine ale specialiștilor, căci numărul posturilor de radio de folclor era extrem de redus, iar oferta era cernută sever. Elisabeta TURCU a reușit datorită calităților sale vocale absolut remarcabile.
Elisabeta TURCU are niște costume superbe, cu culori asortate perfect. Îmi plac iile ei, fotele ei și maramele. Este extraordinar că asortează la costumele ei acea panglică cu moneda aceea mare din aur ca semn al bogăției pe care femeile din Muscel știau s-o arate în zile de sărbătoare.
Elisabeta TURCU este o prezență. Ea știe să se miște pe scenă. Știe să-și folosească mâinile cu gesturi reținute, pe care numai marii artiști știu să le facă pentru a sublinia anumite semnificații ale cântecului.
Cântăreața Elisabeta TURCU are și cântece patriotice, dar ritmurile lor mă duc spre cântecele Ardealului, ceea ce n-ar cam trebui să se întâmple, căci chiar dacă în muzică sunt 7 note, MOZART, BEETHOVEN, ENESCU, CHOPIN, GERSHWIN  au dat totuși capodopere care nu aveau nimic comun între ele...
(21 aprilie 2024)

Saturday, April 20, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Maria MARCU

Maria MARCU este o prezență specială. Ea a fost remarcată pentru voce, pentru talent, pentru repertoriu, căci în anii 1965, 1967 și 1968 să ai  discuri de vinil, imprimate era ceva cu totul special. Merită să fie analizată discografia acestei artiste și sunt sigur că procesul de digitalizare va scoate la iveală și va permite accesul pe Youtube pentru cântece precum Am pornit pe-o cale bună, Pe câmpul cel înverzit, Rău îi stă codrului, rău, Mândru strugurel de vie, cântece înregistrate în anul 1968 sau Măi bădie, măi bădie, Drag mi-e jocul românesc, Vine badea de la munte, Cântec din. Oaș, cântece înregistrate în anul 1965.
Fie dracu' supărat
Măi Ioane, gura ta  1967
M-o făcut mama lunea
Pe câmpul cel înverzit.  1968
Țarina moțească.  1975
Maria MARCU are în textele ei rime precum românește - învârtește, voios - frumos, răspicat - drag, cetera - ta, spui - cui, lumea - lunea, jocul - norocul, treabă - dragă, mereu - meu, omenie - veselie, trabă - întreagă, orișicine - rușine, treabă - dragă, frumos - fălos, frumos - mănos,  ciocârliile - câmpiile, păsărelele - livezile, Feleacului - dorului, ușor - dor, învățat - plecat, vară - omoară, înapoi - trifoi, aștepta - alina, poartă - toată, rime interesante, care slujesc ritmului și temelor abordate.
Maria MARCU are o voce frumoasă, puternică, cu o dicție perfectă și rostește clar toate sunetele din cuvânt, ceea ce nu se întâmplă prea des.
La artista Maria MARCU mi-a plăcut atitudinea. Ea știe ce să facă cu mâinile. Știe să privească. Ea are costume superbe, nealterate de tendințele așa-zise moderne în care cusăturile devin extrem de încărcate. Ea păstrează nealterate tradițiile costumului. Îl poartă cu o distincție princiară, ca nimeni alta.

(21 aprilie 2024) 

5.000 cântăreți de folclor: Adriana IRIMIEȘ.

Despre  Adriana IRIMIEȘ am aflat când am căutat pe Internet un cântec de nuntă și am găsit un Cântec de nuntă interpretat de Adriana IRIMIEȘ. Este chiar ceva nou. Versurile sunt excelente. Muzica aduce ceva nou, iar clipul este o capodoperă. Am ascultat acest cântec de. cel puțin 100 de ori fără să mă satur. este cântecul care o definește 100% pe Adriana IRIMIEȘ.
Adriana IRIMIEȘ mai are cântece precum:
Bată-l Dumnezeu să-l bată
 Pe o margine de drum
Păsărică din Ardeal
Trece trenul prin Carpați
Adriana IRIMIEȘ are gesturi ample, teatrale, deși vocea ei este puternică și clară, fără să aibă nevoie de elemente de sprijin. Am impresia că are un rol administrativ în zona muzicii, dar nu fructifică adecvat această poziție, căci nu tot ce crede că i se potrivește, chiar i se potrivește.
La Adriana IRIMIEȘ nu-mi place costumele pe care le poartă, mai ales că acea cunună cu cioburi de oglindă știam că este purtată de fete tinere nemăritate sau din ziua nunții, ceea ce nu mai e cazul în situația artistei Adriana IRIMIEȘ.
Pentru cântecul  Bată-l Dumnezeu să-l bată interpretarea lui Sava NEGREAN BRUDAȘCU este etalon și a face ceva de plan al II-lea nu este potrivit pentru o cântăreață cu palmaresul lui Adriana IRIMIEȘ .

(20 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Ciprian ROMAN.

Ciprian ROMAN este un cântăreț al Ardealului. Rar se întâmplă ca un cântec să mă emoționeze, așa cum s-a întâmălat cu cântecului Plâng muntii Ardealului...
Ciprian ROMAN are o dicție perfectă.
Ciprian ROMAN are o tehnică vocală ireproșabilă.
Ciprian ROMAN prin cântecul despre care am scris, mi-a dovedit totul și nu mai trebuie nimic pentru a-l pune în galeria marilor interpreți ai folclorului românesc, pentru că el are capacitatea de a transmite, de a mă impresiona profund.


(20 aprilie 2024)

Wednesday, April 17, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Corina SÎRGHI

Corina SÎRGHI este o voce specială,, studiată, care-i permite artistei să abordeze stiluri dintre cele mai diferite. Îmi aduce aminte de lejeritatea abordărilor pe care le avea cu ani în urmă Aura URZICEANU.
Anica
Bun îi vinul ghiurghiuliu
Cristina
Eu de când te-am cunoscut
Geampara
Izaura
 Lasă-mă-n casă, nevastă
Magdalena
Măi Gheorghiță und-te duci?
Mi-am pus busuioc în păr
Nu știu cu ce ți-am greșit
Ochii tăi, măsline negre
Răpirea din Serai
Supărată sunt pe lume
Ușor puiule ușor
Corina SÎRGHI cântă cu taraful lui Jean AMERICANU
Corina SÎRGHI a abordat cântece pentru care există etaloane și după mine, a adus de fiecare dată ceva special, reușind să se impună prin ambitus, profunzime și ritm. Numai cineva cu o voce de excepție are curajul să meargă spre repertorii care definesc folclorul sau muzica lăutărească și să aducă noutăți, ceea ce Corina SÎRGHI reușește în mod excepțional. Multe din clipuri nu sunt făcute în studiouri muzicale și tocmai de aceea snt și mai valoroase, căci artistul adevărat se produce în localuri, în săli imperfecte, pentru a i se auzi vocea sa perfectă, neprelucrată artificial.

(18 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Ana TOMA

Ana TOMA  este cântăreață din zona Moldovei, cu un glas cristalin, cu o dicție și cu tehnică vocală perfecte.
Cântecele interpretate de Ana TOMA se află pe un disc sdigitalizat pe Youtube.com.
Vin bădiță-n sat
Tare îmi ești drag bădiță
De-ai ști bade ce e dorul
M-ai crescut mamă de mică
Ana TOMA a cântat împreună cu dan SPĂTARU.
Ana TOMA apare într-un clip din 1973 interpretând cântecul Cântă bucium pe Ceahlău.
În anul 1979 în programul de Revelion, Ana TOMA a interpretat cântecul bradului din munte. Nu am nicio explicație a lipsei din online a înregistrărilor acestei mari interprete de muzică populară românească.
Ana TOMA are și un clip de 6 minute cu mai multe fragmente din cântece renumite, cu text adaptat, dar vocea ei tot voce mare este.

(18 aprilie 2024)






Friday, April 12, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Constantin MĂGUREANU.

Constantin MĂGUREANU este un cântăreț al flclorului din Oltenia. El are o voce clară, cu rostirea completă a sunetelor din cuvinte.
Constantin MĂGUREANU are în cântece sale rime precum: ales - distreze, frunte - înainte, cântați - Romanați, mine - bine, față - dimineață, zece - întrece, oltenească - trăiască, drum - bătrân, privește - gândește, nimenea - durerea, deodată - poartă, luminează - visează, baston - om, lui - lui, Ghiță - uliță, tău - rău, mâine - tine, speranță - viață, porții - morții, scrie - hârtie, așteptat - iertat, scriu - târziu, traiul - raiul, viața - speranța, banii - anii, fericire - iubire, anii - banii, hoață - brață, iubire - tine, pragul -  dragul, ție - bucurie, pleci - mergi, rime interesante, dar predictibile. El are și cântece cu rime de tip abab nespecifice folclorului, așa cum este Mâna sus românii mei:
Noi ne apărăm pe loc,
Neamul, copiii și casa,
Pentru nevastă, nepot,
........ treaba asta.
Constantin MĂGUREANU are în repertoriul său cântece diverse, dintre care foarte multe sunt făcute la comandă, nu sunt culese de la sursă, deși Oltenia este un izvor peren de cântece absolut remarcabile. El are un repertoriu bogat, dar aș fi preferat să fie incluse șim piese pentru care există etalon, pentru a vedea performanța acestuia. la televizor am ascultat pe Constantin MĂGUREANU cântând o piesă pe scena imensă a unui festival, dar nu m-a convins. Era ceva legat de profunzime, expresivitate, forță. 

(12 aprilie 2024)

Thursday, April 11, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Marius MĂGUREANU

Marius MĂGUREANU este un cântăreț cu voce frumoasă, clară, cu tehnică vocală excelentă și cu rostirea cuvintelor corectă. El are un repertoriu interesant. 
Marius MĂGUREANU mi-ar fi plăcut să cânte și cântece pentru care există etalon pentru a avea posibilitatea de a face comparație.
Aseară fusei la moară
Ca să mi cunoști inima
Ia ieși lele pân la poartă
Mi s-au pus anii de-odată
Te-am iubit, nu-mi pare rău
La Marius MĂGUREANU apar rime de tipul abab ca în cântecul  Te-am iubit, nu-mi pare rău, aspect nespecific folclorului de la firul ierbii.
Nu pot spune nimănui,
Ce este-n inima mea,
Și cu-așa mare iubire
N-o să mă pot lăuda,
Nimeni n-o să înțeleagă
Ce s-a întâmplat cu noi,
Cât mi-ai fost mie de dragă,
Nu te-ai uitat înapoi.

Cred că există și alte teme în folclor decât cele legate de muieri singure, mă refer la teme ceva mai profunde, care de regulă nu apar în cântecele făcute la comandă, cântece care nu prea au metafore. Rimele în versurile abab sunt interesante până la un punct, dar se vede că talentul e una și geniul altceva la creatorul de folclor care în cazul lui Marius MĂGUREANU nu mai este anonim. Refrenul unui cântec:
Bunătatea nu se-nvață
Cu bunătatea te naști,
Fără ea vei fi în viață
Singur și-n ziua de Paști.
este interesant și moralizator.


(12 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Valeria CODOREAN ILEA

Există un cântec absolut remarcabil, ale cărui versuri și muzică mi-au plăcut de la primele acorduri, un cântec bărbătesc și aici mă refer la cântecul Pușca și cureaua lată . Deși acest cântec este cântat în mod nefiresc de un bărbat și de o femeie,  pentru că este povestea unui vânător, vocea bărbatului se aude în mod deosebit. El este Traian ILEA. Cântăreața se numește Valeria CODOREAN ILEA. Valeria CODOREAN ILEA și Traian ILEA au multe cântece pe care le cântă împreună  și unde vocea ei cristalină de soprană de mare anvergură se aude undeva în planul al doilea, dar nu mă voi apuca să le enumer aici, așa cum am făcut la alți interpreți, pentru că ar fi nedrept să minimalizez aportul lui Valeria CODOREAN ILEA și de aceea mă opresc aici. Mie îmi plac cântecele Cât e omul fain și tânăr, Nu știu când și nu știu unde, Rău mă dor ochii mă dor, dar și multe altele, căci Valeria CODOREAN ILEA are o voce frumoasă, clară, cu rostire clară a cuvintelor, care aduce ceva special în cântări. Cred că Valeria CODOREAN ILEA dacă ar interpreta anumite cântece special pentru voce de soprană, ar arăta că într-adevăr este o solistă de mare valoare și nu un personaj alături de Traian ILEA. Părerea mea. 




(12 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Traian ILEA

Există un cântec absolut remarcabil, ale cărui versuri și muzică mi-au plăcut de la primele acorduri, un cântec bărbătesc și aici mă refer la cântecul Pușca și cureaua lată . Deși acest cântec este cântat în mod nefiresc de un bărbat și de o femeie,  pentru că este povestea unui vânător, vocea bărbatului se aude în mod deosebit. El este Traian ILEA. Cântăreața se numește Valeria CODOREAN ILEA. Traian ILEA are multe cântece pe care le cântă împreună cu Valeria CODOREAN ILEA și unde vocea lui se aude în mod distinct, dar nu mă voi apuca să le enumer aici, așa cum am făcut la alți interpreți, pentru că ar fi nedrept să minimalizez aportul lui Valeria CODOREAN ILEA și de aceea mă opresc aici. Mie îmi plac cântecele Cât e omul fain și tânăr, Nu știu când și nu știu unde, Rău mă dor ochii mă dor, dar și multe altele, căci Traian ILEA are o voce frumoasă, de bărbat, cu rostire clară a cuvintelor.

(12 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Adina MEDREA

Pe numele de fată Adina HADA, acum după măritiș, Adina MEDREA este o reprezentantă a noii generații de cântăreți de muzică populară românească din Ardeal.
 Știu bade ca nu ți-i bine
Adina MEDREA are în cântecele ei rime precum: verzi - pierzi, oile - mândrele, lăsat - înturnat, pasă - coastă, mine - bine, meu - rău, bine - tine,  mărgele - mele, grădină - inimă, stele - mele, mare - soare, samă - mamă, așa - mea, floare - sărbătoare, luminoasă - făloasă, floricele - mărgele, poiană - semeșană, căprui - oricui, ie - mie, rime predictibile, comune, ceea ce-mi arată că încă este loc de mai bine în crearea unor versuri și mai interesante, mai șlefuite.
Adina MEDREA are în repertoriul său cântece făcute la comandă, ceea ce mie nu-mi place deloc, așa cum este cântecul cântat cu fiicele sale.
Adina MEDREA are o voce puternică. Dacă asculți trei cântece ale ei, o veri recunoaște dintr-o mie de voci, căci vocea lui Adina MEDREA are ceva special.
Clipurile sale sunt bine lucrate. Ea are tehnică vocală excelentă. Rostește clar cuvintele și are forță în glas. Consider că dacă va lucra la repertoriu, va avea o poziție foarte importantă în rândul solistelor ardelene. Îmi place la această artistă faptul că este acompaniată numai de formațiuni tradiționale și îmi plac la ea costumele pe care le poartă, costume care păstrează tradiția locului cu strictețe, unde firul negru al broderiei se păstrează intact.


(11 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Ilie MEDREA

Ilie MEDREA este un cântăreț de folclor cu boce bună, cu rostire clară, cu tehnică vocală excelentă.
Ce-aș mai da să nu mai mor
 Vină mândră, vină dragă
Ilie MEDREA are în cântece sale rime precum: mor - fecior, uliță - mândruță, odată - așezată, iubești - găsești, o mie - știe, zâmbăreață - brață, scrută - luncă, lungă - ajungă, îmbătrâni - dormi, casă - apasă, stare - Floare, Ionel- el, Anuța - frăguța, doarme - Doamne, prost - post, âncărunțit - iubit, târzie - Văsălie, gând - pământ, aialalătă - niciodată, blăsătmată - fată, oftezi - vezi, rime interesante, dar predictibile.
Ilie MEDREA a cântat împreună cu Adina MEDREA un cântec din repertoriul Lucreției CIOBANU, Greu îi dorul badiului, fără să fie convingător, raportat la elementul reper.
Sunt siderat de reinterpretarea cântecului Feciorii din Rășinari al Lucreției CIOBANU din 1964. Eu sunt adeptul salturilor calitative. Am apreciat pe Aura URZICEANU cu Ia-ți mireasă ziua bună, dar una-i una, alta-i alta și nu orice bălărie este trandafir.
Ilie MEDREA este o prezență autentică, dar cred că dacă va merge să culeagă folclor autentic și dacă va filtra cu mare atenție ceea ce cântă va fi un mare cântăreț al Ardealului, căci are tehnică, are voce, are temperament.


(11 aprilie 2024)

5.000 cântăreți de folclor: Ion BOGZA

Am avut ocazia să-l văd pe cântărețul de muzică populară românească Ion BOGZA pe canalul TVR FOLCLOR interpretând cântecul Mândre-s fetele la munte, clipul fiind absolut nereușit, căci solistul gesticulează excesiv și țopăie nejustificat, lucru ce nu cadrează cu vârsta sa.
Sunt fecior de păunar
U-iu-iu,brădui,brădui
Ion BOGZA este un cântăreț cu voce cultivată, lucru care se vede din rostirea cuvintelor.
Ion BOGZA are un repertoriu variat, dar majoritatea cântecelor sunt ritmate, de joc.
Ion BOGZA este reprezentant al cântecului din Ardeal și are în repertoriul său și cântece ostășești, el a cântat alături de corul armatei.




(11 aprilie 2024)

Monday, April 8, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Elena PĂDURE Șapte căni în palmă

Elena PĂDURE este o cântăreață de muzică populară românească din zona Moldovei. Ea are o voce plină, o tehnică vocală desăvârșită. Știe să se poarte și să gesticuleze, fiind extrem de sobră în gesturi. Știe să-și folosească mâinle. Are costume frumoase.
Șapte căni în palmă
Tot cu gândul la Vasile 
Unde-i joc și voie bună
Vai săracu omu prost
Elena PĂDURE are în cântece sale rime precum: mămăligă - frumușică, mânânce - fuge, afară - oală, fetele - sprâncenele, gătește - muncește, dulci - mănânci, icoane - foame, boală - scoală, zac - scap, lume - mâine, prost - fost, supărat - nemâncat - pat, jelește - chefuiește - chinuiește, prost - fost, două - nouă - nouă, satu - bărbatu - săracu, zile - Vasile, dor - ușor, mână - săptămână, îngrășat - amorezat, bună - adună, lână - gură, trece - rece,  trage - împace, zilele - mândruțele, rime care ajută mult textul căci nu sunt forțate, ci curg natural pe linia melodică, datorită rafinamentului construcțiilor în ansamblul lor.
Elena PĂDURE are un repertoriu variat. Clipurile sunt foarte bine construite.
Elena PĂDURE  a știut să culeagă cântece și să le redea, trecându-le prin filtrul său. Bocetul interpretat de Elena PĂDURE este un exemplu de reinterpretare a unui moment tragic, văzut printr-un mod ironic, în care văduva spune că nu-și regretă bărbatul după necazurile pe care i le-a pricinuit.

(08 aprilie 2024)