Thursday, December 5, 2019

Etichetarea oamenilor

Eu cred ca este important sa gasim acel cuvant care sa defineasca o persoana, punandu-i eticheta pentru toata viata. Nu este nevoie de un text lung pentru a-l eticheta pe un individ, ci numai un cuvant, doar un cuvant, unul puternic, astfel ales incat sa-l cdefineasca pe individ si toata lumea sa stie despre cine este vorba, doar daca este rostit acel cuvant.
Imi aduc aminte cum eu cautam un cuvant spre a-l defini pe u n politician de varf si nu-l gaseam. M-am atacat teribil cand am auzit cuvantul magic, gasit de Nina ILIESCU cand s-a intrebat uitandu-se la televizor:
- Cine mai este si prostanacul asta care vorbeste?
Acela era cu adevarat cuvantul care-l definea pe insul acela, asa cum punem in corespondenta pe cate unul cu cuvantul turnator, pe altul cu cuvantul betiv, pe un altul cu cuvantul prost, pe altul cu cuvantul lenes, pe altul cu cuvantul penal si tot asa.
Ideea de baza este ca acel cuvant sa fie atat de puternic incat sa nu mai fie nevoie de nimic altceva pentru a defini pe individul supus etichetarii. Cuvantul eticheta nu este:
- porecla,
- alint,
- dragalasenie,
- gluma,
- jugnire,
ci este numai si numai un adevar, caci si pe borcane etichetele consfintesc definitiv adevarurile pure, crude, definitive ale continutului, fara drept de interpretare sau de remediere.
este o arta de a eticheta, iar noi ca popor nu prea stapanim aceasta arta, motiv din care atunci cand construim structuri organizatorice le dam denumiri atat de lungi incat cei ce le citesc se plictisesc repede. Daca este corect sa spunem Muzeul National de Istorie pentru ca or exista si muzee judetene de istorie si muzee orasenesti de istorie sau muzee satesti de istorie, mi se pare ridicol sa spunem Colegiul National X, de parca ar exista si colegiul orasenesc si colegiul satesc si colegiul de mahala. A construi denumiri pompoase este in firea noastra, caci noi intotdeauna vrem sa parem ceea ce nu suntem. In concluzie, va fi foarte greu sa punem eticheta cuiva sau pe fruntea cuiva, fara a gresi fundamental, caci un singfur cuvant este greu de gasit, dar si cand l-am gasit...


(05 decembrie 2019)

No comments:

Post a Comment