Saturday, January 12, 2019

Grigore LEȘE cel special

Îmi aduc aminte cum zicea cândva Sofia VICOVEANCA despre modul în care l-a descoperit pe Grigore LEȘE. M-a impresionat. După ani și ani, trecând prin Târgu Lăpuș am stat dde vorbă cu un tip care nu mi-a vorbit prea frumos despre Grigore LEȘE. Așa sunt oamenii care știu să caute defecte altora pentru a fi văzuți ei mai buni, deși nu se remarcaseră prin ceva.
Emisiunile de la TVR moderate de Grigore LEȘE nu-mi plac. Grigore LEȘE dă senzația că este atoatecunoscător. Chiar m-am plictisit cu zicerile lui prea lungi și cu acele lucruri de detaliu enervante pentru toți cei pentru care vorbăria multă este sărăcia omului. Preferam un Grigore LEȘE care să cânte mult, chiat foarte mult acelui Grigore LEȘE care trăncănea cu patos despre chestii care nici nu mă interesau. Am înțeles că are un doctorat, că este cadru didactic undeva pe la Cluj. Frumos din partea lui, dar în mintea mea, aia pe care mai zic eu că o mai am, cariera universitară se începe după terminarea facultății, iar doctoratul se face la tinerețe, nu la 49 de ani. El este un bărbat în puterea cuvântului la 64 de ani, valoros, cu voce și talent cât carul. Este genial ca interpret de folclor autentic și știe muzică nealterată multă, foarte multă. Cred că Grigore LEȘE este în stare să aibă un concert maraton de 10 ore cu cântece care diferă substanțial unul de celălalt și pentru care cucul din Bucovina este doar unul, altele fiind cu mult mai speciale. Dacă eu aș fi în locul lui Grigore LEȘE:
- aș înregistra cântece, căci acum a face acest lucru la înaltă performană este ușor,
- aș scrie cărți fundamentale despre folclor, căci documentarea e floare la ureche,
- n-aș pierde timpul cu chestii facile, oricum negustate de vulgul plin de sine,
- nu m-aș risipi în chestii minore, mai ales după acumulările calitative dobândite.
Grigore LEȘE este un monument prin sobrietatea cu care își poartă clopul și după portul lui alb-negru cu linii simple de croială, cu privire de vultur și cu voce de tunet. Este un personaj unic, valoros și de neimitat, lucru care se concluzionează după cum se constată la emisiunea Vedeta populară de pe TVR1. Niciun concurent nu-i reproduce liniile melodice cu totul speciale prin simplitatea lor.


(12 ianuarie 2019)

No comments:

Post a Comment