Monday, January 7, 2019

Definiția pe 2019 a mediocrității

Ziceam eu cu ceva timp în urmă că am întrebat vreo 450 de studenți ce înțeleg ei printr-un student bun. I-am rugat să-mi indice un interval pe care ei îl consideră decent ca un student să fie catalogat ca fiind bun. Ceea ce se află la dreapta corespunde studentului foarte bun, iar ceea ce se află la stânga corespunde studentului care nu este foarte bun. Am făcut calculele care m-au asigurat că datele sunt:
- omogene,
- corecte,
- complete,
căci studenții nu au semnat hârtiile pe care au dat intervalele. Am obținut că un student este bun dacă media lui este în intervalul [7,80; 9,20]. Dacă media este mai mare ca 9,20 înseamnă că studentul este foarte bun, iar dacă media este sub 7,80 înseamnă că studentul nu este bun. La acea vreme nu am avut curiozitatea să văd care este intervalul pentru care studentul este considerat mediocru. Bănuiesc doar că dacă la promovarea examenului de bacalaureat și a examenului de licență începe de la nota 6, logic este ca mediocritatea să se plaseze în intervalul [6,00; 7,80).
Fiecare dintre noi este excepțional într-un domeniu A, foarte bun în alt domeniu B, bun în domeniul C, mediocru în domeniul D, slab în domeniul E, prost în domeniul F și o mare nulitate în domeniul G. Dacă avem ambiția să profesăm în alt domeniul decât acela unde suntem excepționali, evident că vom fi fie mediocrii, fie slabi, fie proști, fie nulități. Regele HAGI dacă nu era fotbalist, ci era pus să fie tenor, șansele sale de a fi strălucitor ca în fotbal nu știu dacă ar fi existat cu certitudine. Dacă Nadia nu ar fi fost gimanstă, am  dubii că ar fi doborât recorduri la haltere. HAGI a practicat profesia unde a fost excepțional. Nadia a practicat profesia unde a fost excepțională. De multe ori părinții fac erori în alegerea profesiei odraslei lor, mai atunci când își doresc ca aceasta să le calce pe urme. Ei sunt medici și vor ca odrasla să devină medic. Ei sunt avocați și vor ca odrasla să fie avocat.
Concluzie: mediocritatea se instalează atunci când omul profesează orice altceva decât meseria în care el este excepțional, foarte bun sau cel puțin bun. Și se întâmplă acest lucru din cauza unei societăți prost alcătuite în care trăim.


(07 ianuarie 2019)

No comments:

Post a Comment