Wednesday, August 15, 2018

365 împotriva României: Vasile LUPU turnătorul de bine

Am aflat în vremurile în care țărăniștii erau pe cai foarte mari că deputatul Vasile LUPU a fost turnător și nu unul oarecare, ci unul care a lăudat pe una din colegele sale în ciripitura către secu.
Spusele lui Vasile LUPU sunt parcă desprinse dintr-un film SF și omul încearcă să se prezinte ca erou, deși toți turnătorii la securitate, care au și semnat angajamente, erau turnători pur și simplu, fără a fi nici buni și nici răi, ci turnărori și atât. A face pe eroul cu o astfel de abordare, mi se pare de-a dreptul o mare mizerie, iar Vasile LUPU spune niște lucruri neadevărate 100%. Este adevărat că se cereau recomandări de către cei ce erau promovați în funcții de conducere. Aceștia indicau colegi din studenție, de la fostele locuri de muncă. Recomandările se luau prin serviciul de personal de la instituțiile unde lucrau cei solicitați și nicidecum prin securitate. Este evident că cel ce indica persoanele știa că respectivii vor scrie de bine, căci nimeni nu era nebun să spună numele unor foști colegi cu care avusese diferende, pentru a le da prilejul acestora să verse în capul respectivului gălețile de zoaie.
Consider că Vasile LUPU a fost un turnător mărunt, neinteresant și probabil de aceea nici nu a fost luat în considerare, căci mă gândesc că securitatea nu se încurca cu oameni slabi și cu carențe de caracter, mai ales că el zice că a și povestit ce in s-a întâmplat. Sau probabil era pe invers, tocmai pentru a-și înfrumuseța peste ani imaginea. Fiecăruia dintre noi îi place să lase posterității imaginea unui om deștept, curajos, măreț și sublim până peste poate. Totuși, glumele cu bibliotecile franceză și americană nici pentru de spus la grădiniță nu erau. Acele biblioteci funcționau legal în Ro și orcine dacă mergea acolo, nu avea de suferit nimic. Eu am mers și la una și la cealaltă, am împrumutat cărți și chiar am solicitat să mi se aducă o carte din USA. Cartea mi s-a adus, am fost anunțat prin rectorat și am luat-o, am citit-o și am și folosit-o în activitatea mea de cercetare. Așa că Vasile LUPU mințea cu grație, pentru a-și justifica slăbiciunea de a fi acceptat să fie turnător, chiar un turnător de bine cum zicea el. Așa cum nu se zice l-am omorât un pic sau am violat-o un pic sau nu prea am bilet, tot așa nu se zice că a fost turnător doar pe jumătate, căci turnătorul este doar atât: turnător.


(15 august 2018)

No comments:

Post a Comment