Thursday, August 2, 2018

365 împotriva României: Mihail DSADOVEANU geniul păcălit

Scriitorul Mihail SADOVEANU este cel care a marcat romanul istoric de la noi. El a scris multe nuvele istorice. După unele dintre operele lui s-au făcut și filme.
Mie îmi plăcea scriitorul Mihail SADOVEANU prin recitările lui de seara de la radio. În mod deosebit mi-a plăcut cum Mihail SADOVEANU a recitat Sara pe deal. Trebuie căutată înregistrarea de pe youtube și făcut exercițiul de a asculta vocea lui Mihail SADOVEANU.
Totuși, scriitorul Mihail SADOVEANU a girat noul regim, prin valoarea sa incontestabilă, acceptând dregătorii înalte în stat și scriind un roman intitulat Mitrea COCOR. Unii spun că romanul acela nici nu ar fi fost scris de el, ci doar el și l-a asumat. A și câștigat un premiu la un festival de la Varșovia pentru acest roman. Am fost nevoit să citesc acest roman pe când eram elev și chiar l-am povestit căci se făceau întreceri pionierești pe diferite teme și una a fost și despre romanul cu pricina. Să vezi evoluția unui copil, să vezi degradarea boierului Cristea trei nasuri și cum Mitrea s-a apucat să facă colectivizarea după ce s-a întors din armată. Mi-am reamintit acum de mămică-sa cum a scos cu ultimele puteri niște turtă dulce dintr-o legătură de la piept, căci avusese un accident. Și acum mă năpădesc amintiri cu profesorul care trăia parcă acest roman, lucru care în ziua de azi nu se mai întâmplă când profesorul explică vreo poezie de Ion BARBU.
Îmi amintesc că Mihail SADOVEANU era și într-o pictură a lui Corneliu BABA pe fundal de culoare foarte închisă. regimul l-a răsplătit pe scriitorul Mihail SADOVEANU publicându-i opera în volume masive îmbrăcate în piele.
El a tras înapoi literatura prin acest roman, despre care și acum cred că nu l-a scris el, căci se mai obișnuiește ca unii să scrie și alții să semneze. Chiar știam un banc cu un asisten universitar care scrisese un articol. A mers cu el la șeful de catedră să publice împreună. Șeful de catedră a mers la decan să publice articolul toți trei. Decanul a mers la rector să publice toți patru. Rectorul a privit articolul și a zis că sunt prea mulți autori, trei fiind suficienți autori. Deci trebuie șters aistentul, adică autorul.



(02 august 2018)

No comments:

Post a Comment