Monday, August 20, 2018

365 împotriva României: Ilie VĂDUVA și pălăria care i-a acoperit ochii

Un fost coleg de școală al lui Ilie VĂDUVA îmi povestea cum era acesta ca elev. Avea creioanele mereu ascuțite, caiete ordonate și era extrem de îngrijit, copil de la țară fiind. Tot timpul chestia cu creioanele ascuțite mă ducea cu gândul la Vladimir ULIANOV, adică cel de mai târziu recunoscut cu numele de LENIN, care și el avea creioanele foarte ascuțite. Deja era o obsesie, căci eu niciodată nu m-am lăudat cu creioane ascuțite pentru că:
- nu aveam ascuțitoare,
- nu aveam multe creioane,
- neglijeam să le tot ascut,
- învățătorii doreau corectitudine.
La un moment dat, Ilie VĂDUVA a devenit rectorul ASE, apoi ca printr-o minune, a devenit ministru de externe și tot repede a devenit ministru la comerțul exterior  în timpul lui Nicolae CEAUȘESCU, iar premier era Constantin DĂSCĂLESCU. Îmi aduc aminte că unul dintre colaboratorii săi apropiați din ASE mi-a zis când șeful lui Ilie VĂDUVA a devenit ministru la externe, că i s-a pus pe cap o pălărie prea mare care îi va acoperi ochii și va bâjbâi, drept care a stat la externe 10 luni, deci respectivul colaborator avusese dreptate. Cât a fost pe cai mari, Ilie VĂDUVA nu a adus nici fericirea și nici tristețea în ASE. Nu a ridicat pe cineva să zicem că respectivul a devenit orece, totul datorândui-se lui Ilie VĂDUVA. Așa sunt toți care se ridică. Uită de unde au plecat. Știu însă că a ajutat indirect catedra lui de informatică, știindu-se că unii dintre vechii săi colaboratori mai păstrează legătura cu el și nimeni nu dorea să se supere Ilie VĂDUVA, căci se temeau că acesta va lovi cu barda.
După 22 Decembrie 1989, Ilie VĂDUVA a fost închis în arhiva ASE. Eu am colaborat cu acesta cândva și mă salutam ori de câte ori îl întâlneam. Imediat după 1990 niște colegi din fosta lui catedră m-au văzut că l-am salutat și am schimbat cu Ilie VĂDUVA câteva cuvinte. După ce m-am despărțit de acesta, respectivii au tăbărât pe mine și m-au muștruluit. Le-am bătut obrazul zicându-le că nu cântă cocoșul meu pe gardul unor troglodiți.
Profesorul Ilie VĂDUVA a murit trist. Cred că și-a dorit cu mult mai mult decât creioanele lui ascuțite erau în stare să porducă, contabilitatea e una, diplomația este altceva.
I-am apreciat cartea de COBOL scrisă cu FARCAȘ și FLORESCU. Într-un moment din viața mea și a unor colegi, pe când era rector, Ilie VĂDUVA a luat o decizie corectă detașându-ne pentru un an la el în colectivul de programare. Nu apreciez faptul că nu i-a pus frână unui prorector politruc în legătură cu niște procente de promovabilitate, probabil că descentralizare dintre sarcini.

(20 august 2018)

No comments:

Post a Comment