Friday, August 3, 2018

365 împotriva României: Henry MĂLINEANU un compozitor proletcultist

Întotdeauna i-am apreciat pe toți cei care nu-și perie biografia și nici CV-urile. Tot ceea ce am trăit face parte din viața fiecăruia dintre noi. A cosmetiza este cel mai reprobabil lucru pe care îl face unul pentru a arăta că el a fost ceea ce nu a fost, deși el ar fi vrut mult să se întâmole exact cum scrie după ani și ani.
Compozitorul  Henry MĂLINEANU este născut în 25 martie 1920. Eu zic că un compozitor are perioada lui cea mai bună între 30 și45 de ani. Până la 30 de ani să zicem că era necopt, iar după 45 de ani să zicem că era blazat. Înseamnă că  Henry MĂLINEANU a avut perioada lui cea mai rodnică între 1950 și 1965, deci în perioada în care dictatura proletariatului făcea marile ei aventuri, precum industrializarea și colectivizarea. Deci, arta trebuia să reflecteze realizările din viața simplă a muncitorilor și țăranilor conduși de partid. Așa se explică nenumăratele melodii compuse de diferiți compozitori, care erau extrem de moralizartoare și înflăcărate.  Henry MĂLINEANU a compus cântecul Marinică, Marinică, a compus Cele mai frumoase fete și multe altele. Dar și Ion VASILESCU și Elly ROMAN au scris cântece de muzică ușoară pe versuri specifice proletcultismului.
Mi-ar fi plăcut la în mediul online să găsesc o listă completă cu ceea ce a compus  Henry MĂLINEANU, dar nu a fost așa. Cel mai bine era ca el să fi făcut această listă. Îmi amintesc cum un fost rector al ASE a lăsat soției sale multe pagini dactilografiate cu tot ce scrsese. Doamna care a intrat în posesia acelor pagini mi le-a arătat cu dispreț și mi-a zis:
- Cine crezi, măi Ivanușca că este interesat de așa ceva? Nici dracul, îți spun eu.
I-am dat dreptate atunci, dar acum îmi dau seama că am greșit. Dacă îi ziceam să le depună la bibliotecă, probabil acum se știa exact ceea ce a scris acel rector și altfel l-am fi privit, știind că omul nu-și cosmetizase opera.

(03 august 2018)

No comments:

Post a Comment