Tuesday, July 17, 2018

Maria BUTACIU, marea cântăreață din Ardeal

Maria BUTACIU este o voce cu totul specială a Ardealului, caracterizată prin:
- claritate,
- muzicalitate,
- originalitate,
- putere,
- specific.
Ea a venit cu nenumărate melodii care au devenit șlagăre și care nu mai sunt de închipuit fără a fi cântate de ea. 
Are în repertoriu cântece precum:
 Auzit-am, bade eu
 Bade, pălărie nouă
 Firule, măi fir de iarbă
 Cui nu-i place dragostea
 După deal răsare luna
 M-am suit în dealul Clujului
 De s-ar afla cineva
 Sunt oșancă, bine-mi pare
 Vine trenul din Ardeal
 Rău mă doare inima
 Măi bădiță din Ardeal
 Copil orfan cu ochi căprui
 Strigătura găinii la nuntă
 Adă, Doamne, trenu-n gară
 Bădiță din satul meu
 Marinarul amorezat
 Mândru zice cetera
 Povestea puiului de cerb
 Trei păcurărei.
Nu știu care dintre ele este cel mai frumos, pentru că toate sunt la fel de frumoase. Cântecele Mariei BUTACIU sunt de ascultat și de fredonat imediat pentru că au o linie melodică ușor de reținut, iar versurile parcă curg unele din altele, de parcă le-aș fi cunoscut dintotdeauna.
Ca bărbat zic doar atât: Maria BUTACIU, frumoasa Maria BUTACIU a avut de toate pentru a fi una dintre cele mai mari cântărețe ale Ardealului. Și este, căci Dumnezeu i-a dat suflet, simțire, voce, sensibilitate, putere, bucuria de a cânta și ambiția de a munci mult și bine.
Am văzut-o mai anii trecuți în spectacole cu aceeași ținută elegantă, cu același zâmbet, cu aceeași vioiciune în privire, cu aceeași voce penetrantă și cu aceeași grijă de a fi la mare  înălțime cu interpretarea. A cântat o doină la fel de frumos ca și un cântec de joc, ritmurile fiindu-i convenabile oricare ar fi ele, căci antrenamentul îi permite să aibă rezistența și  necesare.

(17 iulie 2018)

No comments:

Post a Comment