Tuesday, July 10, 2018

Managementul echipamentelor achiziționate

Înainte de a achiziționa un echipament destinat unei măsurători, trebuie create condițiile ca acesta să fie operațional, adică să fie, omologat, calibrat, iar cei ce-l utilizează să fie certificați, adică să arate că știu să facă măsurătorile.
Trebuie spus că aceste operațiuni:
- au costuri ridicate,
- se fac periodic,
- sunt obligatorii,
- trebuie dovedite.
Orice abordare face ca echipamentul să fie utilizat, dar măsurătorile să nu folosească la nimic, pentru că echipamentul nu respectă cerințele legale și punct.
La noi, se cumpără echipamente și atât. Nu există preocupări cu:
- pregătirea personalului,
- respectarea de standarde,
- cunoașterea de proceduri,
- omologarea și calibrarea,
- obținerea tuturor certificărilor.
De aceea, cele mai multe rezultate ale măsurătorilor sunt anulate în instanță, chiar dacă or fi ele bune, în absența documentelor care arată că echipamentul este legal operațional, iar cei ce l-au utilizat erau îndreptățiți să-l folosească. Înainte de a cumpăra un echipament de măsură este important să se vadă care sunt costurile de utilizare curentă, costurile consumabilelor și costurile de mentenanță. S-au văzut cazuri când s-au dat milioane pentru un calculator și nu s-au dat câteva zeci de mii pentru un stabilizator. Fără stabilizator, calculatorul s-a paradit. S-au văzut când niște echipamente sofisticate zac nefolosite cnte că nu sunt bani pentru consumabile. Deci, când se fac calcule și se merge în licitații trebuie musai ca în costuri să fie incluse certificări, omologări, instruiri, calibrări, adică tot tacâmul. În caz contrar, nu va fi vorba de o investiție, ci de o afacere proastă, făcută de niște mediocri sau nedeștepți.

(10 iulie 2018)

No comments:

Post a Comment