Monday, June 11, 2018

Lipsa de respect

Discutam cu un doctorand dintr-o țară arabă și-mi spunea că la ei există un respect nețărmurit față de dascăl, în sensul de învățător. În cultura lor, cel care pune cartea și creionul în mână merită tot respectul, toată aprecierea și toată dragostea. La noi nici nu are cum să fie vorba despre așa ceva din moment ce:
- statul îi umilește pe dascăli prin salariile de mizerie,
- părinții discută în fața odraslelor fără respect față de dascălii lor,
- societatea îi pune la zid considerându-i leneși și ineficienți,
- la vârful politicii se spune că ei scot tâmpiți.
Toate se datorează faptului că oamenii nu se respectă mai întâi pe ei înșiși, drept pentru care nici nu au capacitatea de a-i respecta pe ceilalți și cu atât mai mult pe dascălii lor. Mă laud că la viața mea am avut adevărați profesori, cărora le port recunoștință veșnică. Ei mi-au fost modele și m-am luptat din răsputeri pentru a-i ajunge cât de cât din urmă.
Când văd ușurința cu care dascălii sunt catalogați de societate sau sunt folosiți ca mase de manevră mă apucă jalea. Le voi fi tare recunoscător tuturor celor care înainte de a-și pălmui dascălii, fie chiar și numai cu vorba sau cu scrisul, îmi vor arăta foile lor matricole să înțeleg că fac acest lucru pentru că așa simt și nu pentru faptul că sunt niște frustrați banali, răzbunători și violenți. Bine?

(11 iunie 2018)

No comments:

Post a Comment