Saturday, June 2, 2018

Datul cu părerea

Acum foarte mulți ani, un tip despre care nu aveam o părere bună căci nici ca student nu strălucise, iar la locul său de muncă poza într-un fel de vedetă care nu avea niciun rezultat, dar care știa să discute despre orice și mai ales să strâmbe din nas. S-a întâmplat că la o conferință, în secțiunea de la sala 2317 aveam o lucrare despre fiabilitatea software, muncită din greu și făcută împreună cu un as al domeniului, un tânăr cercetător din ICI. Am prezentat noi ceea ce am făcut. Lucrarea fusese analizată și în ASE și în ICI de două persoane care știau foarte multe despre calitate și metode statistice de control al calității. După ce am terminat, acel tânăr despre care vorbeam, s-a ridicat și a spus lucruri foarte urâte, dar dovedea că nu cunoștea deloc problematica. În timp ce mă gândeam la un mod de a combate cu argumente zisele respectivului, a luat cuvântul șefa de sector a prietenului meu din ICI și în câteva fraze l-a desființat pe nefericitul meu de fost coleg de facultate, fără rezultate, dar plin de el. De atunci au trecut câteva zeci de ani. Credeam că lucrurile s-au schimbat. Eroare. Lucrurile nu s-au schimbat. Toată lumea la noi își dă cu părerea despre orice. Eu am prostul obicei, căci din start spun unor astfel de indivizi că nu mă interesează ceea ce spun, că ei nu sunt pe problemă. Punct.
În opinia mea, este moral, decent, rezonabil, de bonton ca o persoană care dorește să zică ceva despre ceva, să fi:
- citit vreo 5 cărți despre acel ceva,
- citit vreo 20 de articole pe subiect,
- lucrat vreo trei ani cel puțin acolo,
- publicat ceva și să fie cunoscut.
Adică să fie un om avizat, nu un diletant care-și dă pur și simplu cu părerea despre ceva despre care a auzit în stația de tramvai și chiar crede că deja stăpânește în cele mai mici detalii problema. La mulți nu le convine atitudinea mea, dar din punctul meu de vedere, este cel mai bun lucru, căci mă ferește ca orice neica-nimeni parașutat de aiurea să dea cu bolovanul exact în fereastra care ar trebui să se deschidă dacă este necesar.


(02 iunie 2018)

No comments:

Post a Comment