Wednesday, April 25, 2018

Viorico, ce zisăși, mătă?

Televiziunile au redat o stenogramă cu dialogul dintre prezident și premierul-doamnă. A fost un dialog între un domn din Ardeal, fizician și o doamnă din Bărăgan, ingineră petrolist, profesori. 
Textul dat publicității a fost:

Viorica Dancila: Plec in Israel. Oricum, joi vin doar eu la Palatul Cotroceni pentru ca nu exista niciun conflict cu BNR, nu accept altfel. Nu e cazul sa vina altcineva din cadrul Guvernului. Vin doar eu intr-o zi si vorbim.
Klaus Iohannis: Am anuntat deja aceasta intalnire. Lasati-i sa vina macar pe Eugen Teodorovici sau pe vicepremierul Viorel Stefan.
Viorica Dancila: Nu, nu vine nimeni in afara de mine.
Klaus Iohannis: Si eu ce fac acum?
Viorica Dancila: Si eu ce sa va fac, daca nu m-ati intrebat inainte?
Presedintele Klaus Iohannis i-ar fi telefonat a doua oara premierului Viorica Dancila, potrivit Antena 3: ”Nu, daca vreti, ne vedem doar noi doi”, a spus Dancila.

În rest este doar analiză pe text:
- propoziții scurte,
- folosirea lui nu de 7 ori,
- folosirea lui doar de 3 ori,
- folosirea lui eu de 3 ori.
Repetiția este doar o figură de stil în literatură, nerecomandată în vorbirea curentă. Se zice că prozatorul Gustave FLAUBERT, ăla cu Madame BEAUVARY a lui cu tot, dorea ca un cuvânt să se găsească o singură dată pe o pagină, drept care a fost considerat un mare stilist.
Textul acesta mi-a adus aminte de niște ani în care am fost președinte de BAC pe la niște licee, inclusiv în câmpie, unde timpul are un alt ritm decât oriunde în altă parte. În câmpie doliul ține 6 săptămâni și când mortul este dus la groapă este un ritual extrem cu un preș la orice încrucișare de drumuri. Totul este de un dramatism aparte acolo, căci pământul arid și munca în sărăcia agriculturii i-a transformat pe oameni, căci copilul își aresta mama pentru doi știuleți. E cutremurător.
(26 aprilie 2018)

No comments:

Post a Comment