Tuesday, April 24, 2018

Șablon sau template în aplicațiile web

Când deschid diferite portaluri de pe la conferințele organizate la noi îmi vine să plâng.
Când deschid diferite portaluri de pe la ministere de la noi îmi vine să plâng.
Când deschid diferite portaluri de pe la  licee de la noi îmi vine să plâng.
Când deschid diferite portaluri de pe la  universități de la noi îmi vine să plâng.
Când deschid diferite portaluri de pe la magazine virtuale de la noi îmi vine să plâng.
Când deschid diferite portaluri de pe la hoteluri de la noi îmi vine să plâng.
De ce-mi vine să plâng?
Simplu: îmi vine să plâng pentru că:
- sunt așa de încâlcite că trebuie muncit mult pentru a ajunge la ce cauți,
- sunt prea originale și diferențele de la un portal la altul sunt oribil de mari,
- originalitatea cu orice preț, îl face de neabordat căci se pierde timpul,
- sistemele de căutare sunt inflexibile și absurde,
- informațiile nu mi se adresează mie, ci celui care a construit portalul,
- multe dintre portaluri nu au funcții elementare, specifice interacțiunii,
- managementul datelor introduse este deficitar, neindicând erorile,
- procesul de actualizare este haotic și fac inutilizabil portalul,
- deși sunt date adrese de e-mail pentru corespondeță, ei nu răspund,
- utilizatorul trebuie să învețe de fiecare dată cum să ajungă la informație,
- dezvoltatorii nu învață din experiența înaintașilor lor în ale portalurilor.
Voi lua spre exemplificare un portal al unei conferințe, care trebuie să conțină butoane pentru:
- titlul conferinței,
- perioada de organizare,
- locul de organizare,
- hartă a zonei,
- nivelul conferinței,
- termenele limită  impuse,
- definirea organizatorilor,
- indicarea sponsorilor,
- programul pe zile,
- evenimente de socializare,
- taxe și alte cheltuieli,
- locații, mijloace de transport,
- costuri și alte detalii ale locației,
- forme de plată și avantaje,
- perioada de organizare,
- date de contact,
- tematica secțiunilor,
- reguli de redactare,
- comunicarea cu autorii,
- condiții de participare,
- comitetul de program,
- bordul științific,
- detalii de publicare,
- arhiva conferinței,
- programul conferinței,
- accesul la materiale.
Cine vrea să facă un portal pentru o conferință, este obligat:
- să intre pe portalurile conferințelor mari organizate de IEEE și ACM,
- să vadă care sunt punctele lor comune, cuvintele cheie și structurile,
- să stabilească tehnologia cu care lucrează pentru a fi top,
- să asigure continuitatea, în ideia de a face un portal asemănător,
- să aibă respect față de toți cei care doresc să participe,
- să asigure accesul rapid și standardizat la toate informațiile,
- să nu introducă detalii nesemnificative, dâmbovițene sau mioritice.
În opinia mea, o conferință care se respectă trebuie să aibă automatizat cam tot fluxul, astfel încât cel ce vrea să participie s-o facă simplu, natural și fără stres.
Să zicem că eu vreau să particip la o conferință pe problema YYY. Voi proceda astfel:
- intru pe Internet și dau căutare cu cuvintele cheie specifice domeniului YYY,
- găsesc mai multe conferințe și intru pe ele, dar mă fixez la una care-mi convine,
- văd care sunt termenele limită și conchid că mă încadrez,
- citesc regulile de întocmire ale materialului,
- completez un formular online și trimit materialul,
- primesc răspunsul, un cod și să zicem că este acceptat fără rezerve,
- tot prin portal intru să plătesc taxa de participare,
- primesc confirmarea plății,
- primesc programul conferinței,
- în ziua cu pricina mă orezint, primesc mapa, prezint,
- mi se dă diploma de participant,
- eventual merg și la evenimente de socializare dacă am plătit, 
- primesc detalii postconferință legate de indexarea volumului.
Orice portal care se respectă trebuie să aibă o arhivă, cu motor de căutare deosebit de performant. La arhivă trebuie puse lucrurile pe ani, după un șablon din care să rezulte:
- anunțurile inițiale,
- tematica stabilită,
- termenele limită,
- programele,
- volumele cu lucrări,
- galerii foto de la lucrări,
- lista cu participanții,
- ceva statistici.
Să intrăm pe portalurile conferințelor noastre cele mioritice și vom vedea că ne apucă groaza de cât de diferite, neomogene, greoaie și neesențiale sunt modalitățile de a identifica exact ceea ce ne interesează. Și toate acestea se datorează faptului că noi nu avem preocupare și respect față de timpul celor care intră pe portal și vrea chiar să facă o treabă bună. Aici nu este o chestiune de a fi chemați cei ce fac portaluri undeva și să li se spună cum trebuie să facă. Un om învață să iubească nu cum i se spune, ci o face din instinct. Tot așa este și la a face un portal. Dezvoltatorul trebuie să aibă acel instinct de a face lucrurile natural, așa cum le fac toți ceilalți, nu să reinventeze ei apa caldă.



(25 aprilie 2018)

No comments:

Post a Comment