Sunday, April 22, 2018

Folclorul autentic

Nu suport făcătorii de folclor. Sunt incluți, nesimțiți și fără talent. Cei ce-i încurajează sunt de aceeași teapă, adică incluți, nesimțiți, fără talent și fără calități manageriale.
Folclorul autentic se culege.
Folclorul autentic se crează.
Folclorul autentic se păstrează.
Folclorul autentic se cinstește.
Folclorul autentic se cântă.
Folclorul autentic se propagă.
Folclorul autentic se cultivă.
Este indecență și impietată ca un individ sau o individă să-și treacă numele în dreptul unui cântec cules de undeva, doar că el sau ea l-au cules și l-au interpretat în fața marelui public pentru prima dată. Este curată nesimțire să-l treacă cu drepturi de autor la OSIM sau ORDA. Nu mă mai miră nimic. Sunt nenumărate cântece populare autentice în toate colțurile țării, dintre care numai o mică parte au fost scoase la lumină, restul așteptându-și culegătorii și interpreții. Voi da câteva exemple:
Mărioară de la Gorj
Până când nu te iubeam
Lume, lume
Cine iubește și lasă
M-am suit in dealul Clujului
Mânios badea,de-aseară
Leliţă, Ioană
Tudorițo, nene
Anicuța, neichii, dragă
Ridică, mandro perdeaua
Mai treci, neică și tu dealul
Cântec de leagăn,
Cântec de nuntă din Făgăraș
Frică mi-e că mor ca mâine
Agurida
Ana mea, draga mea
Mărie, Mărie
Măria neichii, Mărie
Leliță cârciumăreasă
Hai, iu, iu
Nici acela nu-i fecior
Am avut trei mândrulițe
Mărine la nunta ta
Constantine, Constantine
Nu vine neica, nu vine
Mai vino seara pe la noi
Fir-ai naibilui de deal
Dealu-i deal și valea-i vale
Și-am o mândră mititică
Cine m-aude cântând
Iarna grea, muierea rea
Mă-nsurai di-ntâia oară
Seara când apare luna.
Aceste cântece trebuie doar căutate după titlu pe youtube și trebuie ascultate cu atenție pentru a fi sesizate toate nuanțele autenticității creașilor cizelate zeci și zeci de ani de artistul popular anonim.
Oricare ar fi luat dintre aceste cântece se vede că versul a fost cizelat, este încărcat de metafore și are o simplitate excepțională. Rimele sunt perfecte și muzicalitatea versului a dis spre melodie, natural și direct, fără forțări artificiale și fără opintiri aiuritoare.
Comparând aceste versuri cu așa-zisele producții pe bandă rulantă ale făcătorilor de folclor vedem cât de proaste, ridicole, absurde și banale sunt înșirările de cuvinte care uneori mai dau din coadă ca să sune în rime stângace. ;Mi-e milă și mi-e silă de acești făcători de folclor care aun inundat micile ecrane și care mai și sunt cultivați dacă plătesc banul gros. Am detestat dintotdeauna versurile cu rimă abab sau abba din strofele făcătorilor de folclor, care sună și rău, sunt plate și nu spun nimic. Folclorul autentic are alt vocabular și suntă versul său cu totul altfel, natural, firesc și muzical.
Numai vocile mari cântă folclor autentic!
Vocile mici se mulțumesc cu firimituri și făcături.



(22 aprilie 2018)

No comments:

Post a Comment