Monday, February 26, 2018

Cine a distrus flota?


Cine a distrus flota?
Cine a furat flota?
Unde este flota?
Cum a dispărut flota?
De ce nu mai avem flotă?
Cine a vândut flota?
Cine s-a îmbogățit din vânzarea flotei?
Sunt întrebări care au rămas fără răspuns pentru că răspunsul nu se obține dacă el este căutat în locuri greșite, cu metode neadecvate și fără un scop precis. Este de-a dreptul hazliu că toată lumea are ochii ațintiți asupra lui Traian BĂSESCU, considerându-l marele vinovat al dispariției flotei românești. În opinia mea, cunt cel puțin 30.000 de vinovați în chestiune, iar Traian BĂSESCU are implicații minore, periferice chiar, dacă are, eu nefiind un fan BĂSESCU în niciun caz. Să mă explic:
- flota avea undeva la 300 de nave maritime și fluviale;
- pe vas sau în jurul unui vas se aflau cel puțin 200 de persoane;
- datoriile s-au acumulat datorită managementului greșit;
- mișcările eronate cu navele s-au făcut datorită limitelor și incompetenței;
- poziționarăle navelor în situații imposibile au fost consecințe, nu cauze;
- la un business sofisticat a fost alăturat un management mediocru;
- trecerea de la mediul comunist la cel privat a fost deșănțat;
- toată lumea a simțit că este vorba de un câștin în interes propriu;
- forțele centrifuge de prăduire au fost rapide și cu efecte devastatoare;
- diluarea responsabilităților din birocrația comunistă  nu au reacționat.
dacă din cei 200 de indivizi care roiau într-un fel sau altul pe lângă o navă numai 50% s-au gândit să tragă și ei un oarece profit după 1989 din ceea ce învârteau pe acolo, înmulțind cu cele 300 de nave, rezultă fic=x cei 30.ooo de implicați în dezastru.
Merită scrisă o istorie a dispariției de după 1989 flotei noastre și trebuie început sistematic cu:
- constituirea listei navelor;
- stabilirea caracteristicilor;
- identificarea modului cum au trecut la alt proprietar;
- măsurarea datoriilor istorice;
- profitul obținut de stat după înstrăinare;
- ce fac noii proprietari cu ele;
- cine a semnat pentru înstrăinare;
- și multe altele.
Se va vedea că tot ceea ce s-a întâmplat cu flota așa încât azi nu prea mai există, este exact ceea ce s-a întâmplat cu industria de mobilă, cu sistemul de irigații, cu învățământul și cu căile ferate. Oamenii au crezut că există niște capitaliști tâmpiți care vin la ei, pun saci de bani în mijlocul străzii și fiecare se dce acolo, își umple buzunarele și pleacă. Aceștia au crezut că banii capitaliștilor le-au picat acestora din cer și sunt de dat de pomană. Că s-au înșelat, s-a văzut prin faptul că banul de la capitalist este parșiv, neiertător și nu lasă loc de întors. Numai așa se explică parariția marilor expoloatații agricole străine și lumea se miră de cum merge acolo agricultura, apariția unor fabrici orientate pe producție de mare complexitate și toți casă gura meditând că și ei ar fi făcut la fel, dacă...
Cu floata lucrurile nu f=diferă prea mult. Numai că dacă o uzină și un pământ stau pe loc, vasele maritime sunt mobile, drept care o dată ce au fost înstrăinate, nu mai sunt căci și-au urmat noul proprietar. De aceea a dispărut flota. Că dacă navele nu aveau mobilitate, ne-am fi uitat la ele cum unii cu management bun știu ce să facă, lucru care îl fac ei acum nestingheriți, dar noi nu vedem, căci navele sunt pe mări și oceane și aduc banul unor manageri pricepuți și unor proprietari inteligenți.





(26 februarie 2018)

No comments:

Post a Comment