Sunday, January 14, 2018

Porția zilnică de tăcere

Acum avem un prezident care tace foarte mult. Nu sunt multe persoane care să aprecieze tăcerile prezidențiale.
De regulă, noi interpretăm incorect tăcerea unui om. Credem că dacă l-am întrebat ceva și nu răspunde, nu știe să răspundă. În realitate un om tace și atunci când se gândește ca dintr-o multitudine de variante să aleagă pe aceea care se potrivește cel mai bine.
Dacă omul vorbește puțin sau răspunde concis, imediat avem calificative deloc măgulitoare pentru el. Nouă ne plac:
- palavragii,
- băncoșii,
- trăncănitorii,
- povestitorii,
- cei care bat apa-n piuă,
- politrucii,
- stupizii,
- mincinoșii, 
care îndrugă orice, numai să se facă auziți, deși nu spun mai nimic. Se zice că gura păcătosului adevăr grăiește, ceea ce este perfect adevărat. Numai că ei nu au ce spune și nici de adevăruri să grăiască, drept care devin plictisitori și agasanți. Întotdeauna am apreciat oamenii care-și măsoară cuvintele, care știu ce spun și spun exact cât trebuie spus. Am văzyut la teatru actori care cuceresc publicul prin tăcerile lor semnificative. Sunt comici care fac sala să se tăvălească pe jos în hohote de râs, doar pentru că știu să tacă semnificativ.
Porția zilnică de tăcere revine la a reconsidera proverbul că tăcerea este de aur. În fiecare zi am parte de porții de tăcere semnificative, cu sensuri dintre cele mai variate. De cele mai multe ori identific la cei care tac acele momente în care își caută minciunile acelea neutre și nesemnificative, care nu deranjează pe nimeni, dar nici nu se constituie în soluții și lasă totul în coadă de pește.
Chiar zilele acestea am avut parte de o succesiune de tăceri care erau mai tăioase chiar și decât o lamă de brici, pentru că ele adânceau misterul unor răspunsuri care întârzâiau să vină, iar când veneau aveau efectul unui trăznet căzut din senin. Noroc că nu am depins de cel care se comporta astfel. L-am lăsat până și-a epuizat repertoriul și lam plecat. S-a șocat pentru că a crezut că depind total de soluția lui. Morala este simplă: întotdeauna este bine venită soluția de avarie.


(14 ianuarie 2018)

No comments:

Post a Comment