Saturday, January 20, 2018

Culturistul ca produs

Forțând puțin lucrurile, dacă spunem co sportivul X este produs al școlii românești de gimnastică, în mod logic trebuie să admitem că X este un produs. Așadar, prin extensie, voi considera în continuare că și culturistul Y este tot un produs al școlii românești de culturism, deci este un produs pur și simplu. Ca orice produs, culturistul are o perioadă de debut, o perioadă de ascensiune, o perioadă de maturitate, un maxim și apoi o perioadă de declin, după care părăsește activitatea. Este exact ca în marketing cu produsele din magazine care și ele au un ciclu de viață și după aceea când nu mai sunt cerute de cumpărători ies din  piață.
Așa cum și produsele au durate ale ciclurilor de viață mai lungi sau mai scurte, tot așa și culturiștii, dacă sunt priviți tot ca produse au cicluri de viață sportivămai lungi sau mai scurte, cariere de succes mai lunci sau mai scurte. Cariera de succes se suprapune cu o perioadă de ascensiune și este foarte apropiată de punctul de maxim al carierei, tot așa cum un produs este de succes, când vânzările sale ating volume foarte mari, aproiate de nivelul record.
Este necesar să se studieze o astfel de abordare a culturiștilor pentru a se realiza translații ale rezultatelor pe care le-au obținut cercetătorii din sfera marketingului, către aceștia, pentru a căuta să se optimizeze structura ciclului de viață a culturiștilor, văzuți ca produse. Dacă nu se procedează astfel, se vor face calcule eronate și în final se va aștepta momentul de vârf al carierei unui sportiv când de fapt ori este mult prea devreme, ori când de fapt, momentul respectiv a trecut și degeaba se mai speră că acel moment al apogeului va veni.
Pentru a face o cercetare pe această problemă este necesar să existe date suficiente din care să se extragă nivelurile care să intereseze ciclul de viață la acest sport. Am folosit în acest scop date de pe Internet de la concursul Mr. Olympia care sunt:
- complete,
- omogene,
- reprezentative,
- corecte.
De pe Internet, de la fiecare sportiv care a câștigat Mr. Plympia am luat:
Nr  - numărul de sportivi incluși în analiză
A1 - anul în care a participat la prima sa competiție mai importantă;
A2 - anul în care a încheiat participările la competiții importante;
A3 - anul în care a câștigat primul titlu de Mr. Olympia;
A4 - anul în care a câștigat ultimul titlu de Mr. Plympia.
Au fost obținute următoarele date:
Nume Culturist
A0
anul nasterii
A1
anul start
A2
anul final
A3 anul prim titlu Mr.O
A4 anul ultim titlu
Mr.O
Larry Scott
1938
1959
1979
1965
1966
Sergio Oliva
1941
1963
1985
1967
1969
 Arnold Schwarzenegger
1947
1965
1980
1970
1980
 Franco Columbu
1941
1966
1981
1976
1981
 Frank Zane
1942
1961
1983
1977
1979
Chris Dickerson
1939
1966
1984
1982
1982
Samir Bannout
1955
1974
2011
1983
1983
Lee Haney
1959
1971
1991
1984
1991
Dorian Yates
1962
1985
1997
1992
1997
Ronnie Coleman
1964
1990
2007
1998
2005
Jay Cutler
1973
1993
2010
2006
2010
Dexter Jackson
1969
1992
2017
2008
2008
 Phil Heath
1979
2003
2017
2011
2017
Folosind aceste date, am calculat:
D1 - durata ciclului di viață a dpodusului culturist, D1 = A2 - A1;
D2 - durata de maturitate a produsului culturist, D2 = A3 - A1
D3 - durata de maxim a produsului culturist D3= A4 - A3+1;
D4 - durata declinului produsului culturist, D4 = A2 - A4.
Se obţin:
Nume Culturist
D1=A2-A1
D2=A3–A1
D3=A4 – A3+1
D4=A2–A4
Larry Scott
20
6
2
13
Sergio Oliva
22
4
3
16
 Arnold Schwarzenegger
15
5
11
0
 Franco Columbu
15
10
6
0
 Frank Zane
22
11
3
4
Chris Dickerson
18
16
1
2
Samir Bannout
37
9
1
18
Lee Haney
30
13
8
0
Dorian Yates
12
7
6
0
Ronnie Coleman
17
8
8
2
Jay Cutler
7
13
5
0
Dexter Jackson
25
16
1
9
 Phil Heath
14
8
7
0
Dc - durata medie a ciclului de viață a unui culturist ca sumă de  D1 împărţită la numărul de subiecţi;
Sc -  dispersia față de medie a ruratelor ciclurilor de viață;
Cv - coeficientul de variație al ciclului de viață;
Dm - durata medie a maturității în activitate a culturiștilor ca sumă de D2 împărţită la număr subiecţi;
Sm - dispersia față de medie a maturității în activitate a culturiștilor;
DM - durata medie de rămânere în vârful ierarhiei ca sumă de termeni D3 împărţită la număr subiecţi;
SM - dispersie față de medie de rămânere în vârful ierarhiei;
DD - durata medie a declinului în activitate ca sume de termeni D4 împărţită la numărul de subiecţi;
SD - dispersia față de medie a declinului în activitate.
Aceşti indicatori urmeazăsă fie calculaţi.
Durata medie a declinului în activitate DD = 4,92 ani.
Durata de rămânere la vârful de activitate DM = 4,47 ani.
Unui sportiv îi trebuie în medie o durată medie de muncă Dm = 9,69 ani.
Un culturist are un ciclu de viaţă ca produs Dc = 19,53 ani.
Toate acestea crează o imagine cât de cât apropiată fașă de ceea ce se întâmplă în viața reală. Datele vor fi folosite cu adaptările de rigoare și pentru alte situații. Ideia de bază este să se înceapă să se facă aceste calcule pentru situații concrete de la noi, pentru a avea acele elemente care să permită efectuarea de extrapolări pentru cazuri concrete.





(20 ianuarie 2018)

No comments:

Post a Comment