Monday, August 21, 2017

Doctorul BURNEA Dumitre

Pe doctorul BURNEA Dumitre l-am cunoscut prin anul 1977, după cutremurul din 4 martie. Am colaborat în realizarea unor studii pe forme rotunde, el, împreună cu o schipă excelentă de cercetători de la Institutul de pneumologie realizaseră un lucru excepțional și anume erau deținătorii a peste 16.000 de fișe cu date statistice despre evoluția unor pacienți. Folosind programul de prelucrări statistice VERONICA, dar și un program din colecția SSP de la IBM pentru analiză factorială am făcut niște prelucrări și am obținut niște rezultate cu totul spectaculoase, înclusiv despre legătura dintre fumat și cancerul pulmonar. Repet: erau 16.000 de fișe din cele cu mult mai multe, rămase după analize de omogenitate și reprezentativitate, ceea ce este mare lucru de analizat în statistica experimentală, mai ales că ne permiteam să aruncăm peste bord ceea ce distrugea omogenitatea datelor, din moment ce înregistrările erau cu mult mai multe.
Doctorul BURNEA Dumitre m-a impresionat când a infirmat un diagnostic de cancer pulmonar stabilit de o suită de persoane, spunând că este de fapt vorba de fierbințeală, care se vindecă cu comprese cu țuică  și băi fierbinți în apă cu sare la picioare. Fierbințeala o făcuse colegul meu, care trăiește și în ziua de azi, după aproape 40 de ani de la acel tratament indicat, prin faptul că după ce a dat la coasă, înfierbântat, a adormit pe pământul gol la umbra deasă a unui copac.
Am admirat la doctorul BURNEA Dumitre calmul său, deși era oltean, vorba lui domoală de parcă era ardelean și talentul de a explica lucruri foarte complicate pe înțelesul oricui. El mi-a împrumutat o carte scrisă de laureați ai premiului Nobel pentru medicină și mi-a explicat cum se scrie o carte de peste o mie de pagini, punând cap la cap capitole scrise independent de niște somități și care dau un întreg de nici nu-ți dai seama că au colaborat foarte mulți autori. Abia după 25 de ani am reușit și eu un așa experiment cu cele două volume de Structuri de date, dar nici pe departe cartea coorodnată de mine, de Paul și de Marius nu avea sutele de autori, ci sub 30 de autori.
Doctorul BURNEA Dumitre mi-a arătat ce înseamnă să faci cercetare interdisciplinară și mai ales să știu să ascult pe cel din fața mea și să caut să-l înțeleg, fără a face eu pe deșteptul.

(21 august 2017)

No comments:

Post a Comment