Monday, July 10, 2017

Managementul conținutului propriu pe Internet

Oricare dintre noi are:
- profil pe facebook;
- aderse de -email;
- acces la booking;
- căutări pe internet;
- jocuri online.
În toate cazurile, apăsând pe taste și introducând orice șir de caractere, nu facem altceva decât să generăm conținut digital. Operațiile pe conținutul nostru digital sunt:
- accesare de conținut digital;
- creare de conținut digital;
- ștergere de conținut digital;
- adăugare de conținut digital;
- modificare de conținut digital;
- codificare de conținut digital;
- interschimbare de conținut digital;
- sortare de conținut digital;
- conversie de conținut digital;
- arhivare de conținut digital;
- standardizarea de conținut digital;
- transformarea de conținut digital;
- falsificarea de conținut digital;
- deformarea de conținut digital;
- manipularea de conținut digital;
- compresia de conținut digital;
- înlocuirea de bațiți în conținut;
- deszoltări de tip steganografic;
- inserare de conținut digital.
Mai sunt și alte operații pe conținutul digital, care trebuie luate în considerare, funcție de obiectrivele urmărite de cei ce manipulează astfel de conținut. În toate cazurile, conținutului digital trebuie să i se asociueze un management complet și orientat spre a asigura exact realizarea obiectivelor pentru care a fost creat. Așa cum aerul nu costă bani, în mediul virtual există nenumărtate resurse free, dar trebuie înțelese riscurile ce apar la  utilizarea acestora, căci calitate și siguranță fără costuri nu prea există pe această lume. Cine crează conținut digital, adică cine apară pe tastele unui computer pentru a introduce șiruri de caractere, trebuie să fie cănștient că se expune integral hățișurilor existente acolo și nu are de ce trebuie să se mire dacă i se întâmplă tot felul de grozăvii. În mediul virtual, ignoranța și credulitatea au costuri foarte mari. De aceea, asemeni croitorului care măsoară pe material de zece ori înainte de a băga foartfeca să taie, tot așa și noi trebuie să fim foarte atenți, chiar precauți cu toate deciziile pe care le luăm atunci când interacționăm în mediul virtual cu aplicații, cu oameni sau pur și simplu dezvoltăm propriul nostru conținut digital, folosind facilități oferite de alții, cu costuri zero.
La crearea de conținut digital, trebuie să evităm furnizarea datelor proprii, adresa locuinței, CNP sau conturi bancare și parole de carduri.
La stocarea de informații în spații oferite free trebuie să evităm stocarea de documente confidențiale pe care le-am scanat, pentru că există posibilitatea de a fi transformate în texte cu caractere ASCII, care să fie supuse oricăror prelucrări pe niveluri de complexitate nebănuite.
La construirea de albume foto în spații generoase de câțiva Gb, oferite free, există posibilitatea identificării anumitor tipuri de poze și regăsirii de chipuri sau de fragmente de sunete. Să nu mai spunem nimic ce și cum cu recompunerea de inagini digitate, de fișiere de sunet, care sunt azi mizilic. Rezultă cu claritate că managementul conținutului digital propriu este esențial. Una este să avem un calculator nelegat la Internet, cu sistem de operare virgin, în care să descărcăm poze, să scriem ce ne bubuie prin cap, în care să se afle documentele noastre scanate și pe care să le ahivăm pe suporți și ei virgini sau să le tipărim și alta este să ne destăbălăm cu un calculator legat la Internet, unde se întâmplă fix orice și devenim prizonierii sa nu zic sclavii propriilor noastre ambiții, inclusiv a neprotejării de viruși.
Conținutul nostru digital este propria noastră oglindă, cu mult mai fidelă decât cea agățată în perete și unde ne zgâim dimineață de dimineață, crezând că suntem și frumoși și deștepți. El ne arată exact cum suntem ca frumusete, ca deșteptăciune, cum este caracterul nostru. Cine știe să citească bine conținutul digital, ne filmează și se comportă ca atare cu noi. Dacă nu avem un management bun al conținutului nostru digital, evident suntem mâncați. Mi se pare impardonabil să furnizăm adresa de e-mail de contact și acolo, pe lângă conținutul digital asociat contactului, să punem excat ceea ce nu trebuie să constituie subiect de acces public, inclusiv la nivel neautorizat. Cine a auzit de intranet și trăiește într-o lume paralelă, să nu se mire că i se întâmplă porcărele. Intranetul și Internetul sunt două lumi disjuncte. Orice altă abordare este una de c_c_t, pe românește.

(10 iulie 2017)

No comments:

Post a Comment