Monday, May 29, 2017

CSIE'50 - Profesorul Cătălin BOJA

Despre cine să scriu mai întâi?
Despre designerul Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre fostul meu doctorand Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre autorul de cărți și articole Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre șeful de departament Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre dascălul Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre colegul Cătălin BOJA să scriu? (29 mai 2017)
Despre organizatorul de evenimente Cătălin BOJA să scriu?
Deespe cercetătorul științific Cătălin BOJA să scriu?
Despre tatăl și soțul Cătălin BOJA să scriu?
Despre omul Cătălin BOJA să scriu?
Despre ceea ce este legat de  Cătălin BOJA ce să nu scriu? (29 mai 2017)
Articolul acesta îl voi scrie în mai multe etape, iar intrebările la care am răspuns sunt trecute aici cu font italic și vor purta date la care au fost scrise. Așa că, tu cititorule, dacă dorești să ai o imagine mai completă despre profesorul Cătălin BOJA, așa cum l-am cunoscut, rogu-te ca la câteva zile să revii aici și să citești completările pe care le fac. Aceste completări vor avea textul scris cu o altă culoare.
Sunt atât de multe de scris, dar voi depune toate eforturile să sintetizez în fraze concise ceea ce știu despre acest tânăr valoros, pe care l-am cunoscut încă din studenție și cu care am colaborat de minune ani în șir.
Doctorand
Prin anii '90 am dorit să coordonez o teză de doctorat cu tema optimizarea sistemelor de programe. Trebuia să găsesc un tânăr absolvent al secției de Informatică Economică, excelent programator, cu care să demarez această aventură. Mai scrisesem eu ceva articole, citisem suficientă literatură, elaborasem programe și chiar urmărisem să le fac mai bune și să măsor diferențele. Acela era Petru C. dar colaborarea noastră s-a încheiat, căci  el a plecat definitiv în Canada. Am regretat mult, că tema și ceea ce înțelegea el să facă i se potriveau ca o mănșă. Au trecut mulți ani, până prind curajul reluării acelui demers pentru că aveam nevoie de un om dispus să trudească din greu la temă și să obțină și rezultate pe o aplicație care funcționează în mediu real. A apărut absolventul de masterat Cătălin BOJA, cu care lucrasem destul de mult și aveam convingerea că el este cel care va începe și va finaliza cu o teză adevărată de doctorat ceea ce-mi doream eu să fie optimizarea software în decenoil al II-lea al secolului al XXI-lea. Așa am stabilit ca titlu de teză să fie OPTIMIZAREA APLICATIILOR INFORMATICE, iar aplicația efectivă a fost cea legată de activitatea de la Școala doctorală, aplicație care a funcționat și funcționează și azi fără cusur și care face managementul activității fiecărui doctorand, cu evaluări online de rapoarte de cercetare și multe, multe altele. Teza a fost susținută cu succes în ședința publică din 11 aprilie 2008, în fața unei comisii de top, formată din profesori recunoscuți, preponderent de la alte universități din țară. În concluzie, ca doctorand, Cătălin BOJA a oferit soluții originale, deci a fost un doctorand plin de originalitate.
Designer
Profesorul Cătălin BOJA este un om calm, optimist, încrezător în forțele proprii, care știe să zâmbească, iar la momentul potrivit când este de râs, râde cu poftă. Când am aflat de talentele sale în ale designului, l-am rugat să mă ajutre să schimbăm înfățișarea revistei Informatica Economică, iar din anul 2010, coperta arată cu tottul altfel, mult mai aerisită, mai expresivă, mai echilibrată și mai specială. Din anul 2012, la prima conferință organizată de el în calitate de șef al Departamentului de Informatică și Cibernetică Economică - DICE, volumul lucrărilor Conferinței Internaționale de Informatică Economică arată altfel, creativitatea lui Cătălin BOJA arătându-și efectele. Multe dintre lucrările de informatică importante apărute în DICE la realizatorul coperților poartă semnătura lui . Să reamintesc faptul că plăcuța fixată pe clădeirea Centrului de Calcul din Macedonski cu ocazia a 50 de ani de informatică economică este creația lui, ca și sigla DICE realizată în 2012 tot de Cătălin BOJA. Multe dintre afișele conferințelor și din coperțile unor cărți realizate de colegii lui poartă semnătura cu care m-am obișnuit și aceste lucrări am ajuns să le recunosc de la o poștă căci emană optimism, încredere și echilibru, prin modul în care sunt construite de artist. 
Într-un cuvânt: Cătălin BOJA este un designer de talent.
Autor
Am scris mai multe lucrări împreună cu Cătălin BOJA și mi-am dat seama că el trudește mult ca să elaboreze un text. Din mâna lui iese numai ceva bine cizelat, el fiind un om extrem de atent la detalii.
,
Are aplecare spre a verifica tot ceea ce scrie. Dacă include secvențe de text sursă într-un capitol, acele secvențe sunr dintr-un program testat cu mare atenție de el, care funcționează cu o fiabilitate de înalt nivel. Enumăr aici cărțile:
  • Ion IVAN, Catalin BOJA, Cristian CIUREA - Metrici lae sistemelor colaborative, Editura ASE, Bucuresti, 2007, ISBN 978-973-594-963-1, 186pg
  • Ion IVAN, Catalin BOJA - Practica optimizarii aplicatiilor informatice ,Editura ASE, Bucuresti, 2007, 479 pg, ISBN 978-973-594-932-7
  • Ion IVAN, Catalin BOJA - Practica optimizarii aplicatiilor informatice ,Editura ASE, Bucuresti, 2007, 479 pg, ISBN 978-973-594-932-7
  • Ion IVAN, Catalin BOJA - MANAGEMENTUL CALITATII PROIECTELOR TIC, Editura ASE , Bucuresti, 2005, ISBN 973-594-558-4, 122pg
  • Ion IVAN, Catalin BOJA - Metode Statistice in analiza software, Editura ASE, Bucuresti, 2004, 482 pg, ISBN 973-594-498-7
  • Ion IVAN, Catalin BOJA, Cristian IONITA, Adrian POCOVNICU, Daniel MILODIN - Practica dezvoltarii aplicatiilor informatice orientate pe structuri de date, Editura ASE , Bucuresti, 2005, ISBN 973-594-.630 - 0, pg. 223
  • Catalin BOJA, Cristian CIUREA, Mihai DOINEA - Android Mobile Applications, Editura ASE, Bucuresti, 2015, 404pg, ISBN: 978-906-34-0033-9.

În concluzie, Cătălin BOJA este un autor de cărți cu contribuții esențiale. El a scris ca autor unic sau în calitate de coautor nenumărate articole în reviste de informatică, dar fiind mult prea multe, nu voi scrie și despre ele aici. Cei interesați le găsesc pe Internet dând o căutare după numele Cătălin BOJA.
Director DICE
Este o poveste foarte lungă despre cum a devenit Cătălin BOJA director al Departamentului de Informatică și Cibernetică Economică. Voi începe cu începutul. Aveam achiziționat un domeniu, cu doar cu numele său punct ro. M-am apucatr săscriu acolo tot felul de chestii care prefigurau nemulțumirile mele ancestrale și metafizice legate de o anumită cutumă pe care unii predecesori ai lui au respectat-o. Am făcut și o numărătoare până la anumite dezvăluiri. Am scris și o poezioară dedicată lui Cătălin BOJA, după ce el a primit o scrisoare cu un conținut incalificabil, exact de la cine nu trebuia. Textul pe care îl am,  neavând acordul adresantului, nu am cum să-l fac public. Pe măsură ce se apropiau alegerile în DICE, m-am apucat să ghices în cafea cu un coleg din departament și au apărut două drumuri paralele. Un drum se întrerupea. Era drumul succesului lui Cătălin BOJA, căruia i-am și dat telefon asigurându-l că el este alesul. Realitatea a demonstrat că ceea ce văzusem eu în cafea s-a dovedit a fi real. Nu prea știam eu ce era cu podul acela care întrerupea drumul unuia dintre candidați, dar trebuia să-mi dau seama că nu are cum să fie altceva decât un balotaj. Așa a și fost. Ca director de departament, Cătălin BOJA muncește din greu, dar schimbările operate de el s-au văzut din atmosfera care domnește acolo. Calmul lui se regăsește și printre colegii lui.
Rezultă cp profesorul Cătălin BOJA este un director de departament excelent.
Coleg
Acum ca este proaspat tatic, lui Catalin ii voi spune foarte multe lucruri. Dar nu aici. Am lucrat la licenta, am facut un doctorat si am scris carti impreuna. Catalin este un baiat absolut special. Are stofa si mai ales are caracter. Impreuna cu Roxana, au aratat ca stiu bine lectia calitatii. Ani de zile nunta lor va fi un reper de ceea ce inseamna un eveniment adevarat. Catalin daca zice o vorba, apoi vorba aceea este vorba. Avem aceeasi marca de masina, numai ca a lui este pe benzina si astept inca sa-mi zica data in care voi pune masina mea pe masina lui sa mergem prin Europa cu doua masini. Catalin este dedicat meseriei de dascal. Pune suflet in tot ceea ce face si stie sa vorbeasca cu tinerii. Sunt sigur ca va face cariera. A propos, are singurul produs web din catedra care merge, gestionand activitati de la Scoala Doctorala. Am scris impreuna niste carti. Am mers la Seminarul Onicescu organizat de INS si am prezentat cartea cu metode statistice in analiza software. Si la universitatea Columbia am mers impreuna si chiar si la Metropolitan unde amvazut-o pe Angela GHEORGHIU in La Traviata. In calendar am deja inscris cu alta culoare data: 26 OCTOMBRIE 2011 asa cum sta bine marilor revolutii din octombrie, cand vinul a fiert deja nemaifiind tulburel, toti sunt satui si pusi pe shotii. A propos, nu e omul meu. E pe picioarele lui, pour tous les connaisseurs mauvaise, ca sa zic ashe... Materialul acesta, ceva mai vechiuț,  este luat de pe  site-ul meu, dar acolo este și o poză.
Concluzie: Cătălin BOJA este un foarte bun coleg.
Dascăl
Profesorul Cătălin BOJA face parte din categoria celor care au plăcerea de a preda studenților. Adevărul este că are și ce le spune acestora, pentru a le capta atenția. I-am cunoscut acest talent ori de câte ori am avut ocazia și plăcerea să asist la prezentările lui de la cercurile științifice, de la lucrarea de licență, de la susținerea dizertației și mai apoi de la prezentarea în ședință publică a tezei de doctorat. La Cătălin BOJA totul este foarte bine structurat. El mai întâi face o punere în temă. După aceea urmează dezvoltarea. Oroce abordare a lui se încheie cu concluzii. Cătălin BOJA are verbul la el, dispune de o mobilitate de adaptare la auditoriul său și nu trece niciodată peste lucruri, fără a fi totul clar celor cărora le vorbește. Nici nu are cum să fie altfel, întrucât Cătălin BOJA atunci când vine în fața cuiva să vorbească, are toate lucrurile clare, aprofundate și mai ales verificate, având deci, o experiență proprie bogată pe subiect. calitățile sale de dascăl îl fac să fie apreciat și iubit de studenții cărora le ține seminarii sau cu care lucrează la seminarii. El le vorbește cu calm, le explică toate detaliile și nu-i repede niciodată pe motive că este ocupat și nu are timp. Întotdeauna, profesorul Cătălin BOJA apelează la studenți să nu memoreze, ci să construiască programe, ca singura modalitate de a-și asigura performanță reală după ce termină facultatea și se vor angaja în companii specializate în a dezvolta software sau chiar atunci când menirea lor este de a face mentenanță sau exploatare la cote înalte, adaptive a unor aplicații informatice achiziționate și pentru care se dorește realizarea de noi funcții, nemaiexistând posibilitatea de a lucra cu dezvoltatorul inițial.

La întrebarea despre ceea ce este legat de Cătălin BOJA să nu scriu, totuși voi scrie, dacă numai și numai în cazul în care un număr egal cu numărul de alegători de pe listele de la parlamentarele din 11 decembrie 2016 îmi vor cere cu lacrimi în ochi, smulgându-și părul din cap că nu au cum să mai muncească la nivel de înaltă performanță și în adevăr absolut, dacă nu știu și acele lucruri. Altfel, îî.


(29 mai 2017)

No comments:

Post a Comment