Sunday, April 16, 2017

CSIE'50 - Despre Ion CAPANU, statisticianul

Despre profesorul de statistică Ion CAPANU au de scris romane întregi foștii săi asistenți Constantin MITRUȚ, Vergil VOINEAGU și Paul WAGNER, acum ajunși cu toții profesori universitari de mare clasă. 
Singurul lucru pe care eu îl aveam în comun cu profesorul Ion CAPANU a fost faptul că amândoi proveneam din județul Argeș și ori de câte ori mă întâlnea mă întreba ce noutăți am de la Pitești. El era absolventul unei facultăți de statistică din URSS și se mândrea că imediat ce s-a întors de la studii a fost promovat și chiar a devenit prodecan.
În epoca studenției mele, colegii de la Secția de Statistică, cei cu care aveam unele cursuri în comun, noi fiind foarte puțini și nu se acceptau serii de studenți minuscule, vorbeau că profesorul Ion CAPANU când își începea cursul la întâi octombrie pentru a arăta impolinei sale spunea că în lume sunt importante aerul, apa și statistica. După aceea dădea un citat din Lenin, pentru că puterea soviectică zicea el se bazează în decizii pe datele agregate oferite de statistică. O fi avut și el dreptate în felul lui. Colegii studenți la secția de Statistică din Facultatea de Cibernetică spuneau că în cariera lor erau trei hopuri, tripleta de profesor AMUZA-CAPANU-VAGU. Cine trecea de ei, se considera 100% absolvent de facultate, altfel, lucrurile se complicat rău de tot.
Ori de câte ori discutam cu unii colegi de la catedra de Statistică îmi vorbeau de faptul că profesorul Ion CAPANU își târa cu el la cursuri toți asistenții pe care îi punea să stea în rândul întâi din amfiteatru. El avea obiceiul să pună întrebări studenților. În cazul în care aceștia nu știau răspunsul corect, era nominalizat un asistent să răspundă. Nu vreau să-mi închipui cât de torturați erau tinerii mei colegi de atare situații, mai ales că apărea și probabilitatea, rară, dar exista și o astfel de situație, încât să nu-i ofere lui CAPANU răspunsul dorit de acesta. Alteori Ion CAPANU solicita direct continuarea unor chest chiar în mijlocul cursurilor.
Tot colegii mei, pe când eram prin anii terminali ai facultății, când vorbeam despre amintiri de la examene, spuneau că profesorul Ion CAPANU era prezent cu mult înainte în sala de examen și când intrau studenții îi măsura să vadă dacă sunt tunși, rași și au botinele date cu cremă. Dacă unul era în neregulă Ion CAPANU îi oferea bani să se tundă sau să ia cremă de ghete să dea pe încălțări. Nu era deloc plăcut pentru respectivul și unii susțin că era chiar o bilă foarte neagră pentru acela. Totuși, aici vreau să fac o paranteză. La o practică studențească m-a șocat un student în bermude, șlapi și un păr vâlvoi. Spre surprinderea mea, acela era băiatul lui Ion CAPANU. Ca la reclame: da, ați citit bine! Era fiul profesorului Ion CAPANU, cel care dorea ca alții să fie copii model, tunși rași și cu pantofii lustruiți, dar în ograda lui era altceva. Am înțeles că puștiul a început Cibernetica și a terminat Geografia la Universitate. Profesorul Florin PILAT are cu mult mai multe detalii decât mine pe subiect.
Eu l-am apreciat pe profesorul Florin PILAT pentru:
- corectitudinea cu care evalua situațiile;
- capacitatea sa de a identifica valorile;
- caracterul său deschis și direct;
- curajul de a spune lucrurilor pe nume;
- puterea de a ține lucrurile în frâu.
Prin 1977 după ce am participat la un concurs pe care l-am pierdut, profesorul Ion CAPANU m-a căutat și mi-a spus că eu trebuia să fiu cel ce trebuia declarat câștigător și mi-a enumerat atuurile care mo departajau de cotracandidați. Eram sigur că dacă aș fi contestat, aș fi câștigat, numai că atmosfera în catedră ar fi fost dezastruasă. Un om deosebit de important mi-a zis:
- Dragă, tu ai pierdut acum o luptă, dar cu doctoratul ai câțtigat un război.
A avut mare dreptate, pentru că ceea ce a urmat i-a dat dreptate acestuia, dar atitudinea lui Ion CAPANU, în Consiliul Profesoral și mai departe m-a impresionat, numai că scrierea și depunerea contestației trebuia să le fac eu și nu am făcut așa ceva.
În epocă ar fi circulat legenda cp profesorului Ion CAPANU i s-ar fi acordat o primă, iar acesta în ședință s-ar fi ridicat să spună că nu merită prima, că pentru prima aceea ar fi trebui să muncească cu mult mai mult. Eu știam cât de munt se zbuciuma profesorul Ion CAPANU și sunt sigur că ar fi meritat acea primă și că luarea lui de poziție se datora, cu siguranță, dorinței de a-i ridiculiza pe unii leneși puși în rând cu el, care chiar nu făcuseră nimic să merite un stimultent.
El a scris cartea Statistica economică pe care a publicat-o în 1978, reeditată în 1984, la Editua didactică și pedagogică din București, pe care studenții o considerau un fel de biblie a lor. Unii spuneau că o învățau pe dinafară, pentru a lua note de trecere, pentru că demolatoare erau problemele de la examene. Prin anul 2004, împreună cu profesorul Constantin ANGHELACHE, Ion CAPANU a scris cartea Statistică macroeconomică pe care au publicat-o în Editura economică.
La Revoluție, în focul luptelor pentru democrație, au apărut luări de poziție dintre cele mai variate, inclusiv de plată a polițelor. Eu am simțit pe pielea mea ce au însemnat răzbunările unor oameni foarte mici la nivelul caracterului și nu mă miră modul în care foarte mulți dintre cei pe care profesorul Ion CAPANU i-a miluit, s-au purtat cu el. A fost nevoie ca un semestru foști asistenți ai lui să-i țină cursurile, ceea ce era un gest frumos din partea lui, dar nu sunt chiar așa de sigur că studenții trebuie să decidă cine merită și cine nu merită să fie conducător de doctorat. Am asistat la sala 2104 cum tinerii revoluționari făceau legea în chestia cu doctoratele. Nu am a mă plânge, căci eu am primit din partea lor drept de conducere de doctorat, dar mi se părea o chestiune de principiu numai. Lucrurile s-au mai calmat și s-au pus toate pe făgașul lor, căci și la Revoluția franceză ghilotinarea a trebuit să fie stopată la un moment dat. Consider că profesorul Ion CAPANU are locul lui în cartea de istorie ca Departamentului de Statistică și Economietrie din ASE, carte care ar trebui să fie scrisă cât mai curând pentru a nu se așterne uitatea peste acele nume de referință, așa cum este cel al profesorului Ion CAPANU, cel care le-a fost păstor zeci și zeci de ani multora dintre cei valoroși de azi care sunt slujitori ai metodelor cantitative, că se cheamă statistică sau econometrie. 


(16 aprilie 2017)


1 comment:

  1. Capanu, Dodescu, Cenuse, Alter....si ar mai fi...Profesori pe care nu poti sa-i uiti...

    ReplyDelete