Saturday, March 25, 2017

CSIE'50 - teze de doctorat coordonate de Manea MĂNESCU

Cine are curiozitatea să citească biografii ale lui Manea MĂNESCU, va avea surpriza să constate că el era profesor universitar fără să aibă titlul de doctor. Știu că în vremurile de început ale comuniștilor erau:
- doctori în științe fără liceu;
- ingineri făcuți pe puncte;
- absolvenți de facultăți fără a ști să scrie;
- profesori universitari cu facultate de doi ani;
- academicieni de o mediocritate crasă.
Printre aceste ciudățenii s-a numărat și calitatea de conducător de doctorate a lui  Manea MĂNESCU pe motiv că era cine era, dar fără să aibă el însuși titlul de doctor. Se zice că persoana care are titlul de academician are drept de conducere doctorate în mod automat. Știu că  Manea MĂNESCU a condus doctorate și înainte de a fi academician. 
Ceea ce-mi amintesc eu cu claritate este că atunci când inginerul Valeriu PESCARU, cel care-mi fusese profesor de Analiza și proiectarea sistemelor informatice a susținut teza de doctorat, în 1975 intitulată Contributii la modernizarea sistemului informational in activitatea de prelucrare a titeiului in R.S. Romania, conducătorul lui, Manea MĂNESCU a spus: 
- Așa trebuie, tovarăși! O teză de doctorat adevărată se face în șapte ani.
Eu știam că la șapte ani de dezgroapă morții. Acum mă întreb cât de neadevărate sunt tezele de doctorat care se scriu acum în stagii doctorale de trei ani.  De pe Internet am identificat unele dintre tezele de doctorat coordonate de Manea Mănescu, cel dorit cu ardoare în acele vremuri de nenumărați tineri, dar care prefera doar pe cei care dovediseră prin funcții anumite talente.
Profesorul de mai târziu Oprescu, I. Gheorghe, a susținut teza de doctorat Modelarea cibernetica a mecanismului economico-financiar la nivel de intreprindere / I. Gheorghe Oprescu, conducător științific Manescu, Manea, la  ASE, în anul 1988.
Profesorul de analiza eficienței a investițiilor, fost director la ICI, Ion Romanu, a susținut teza de doctorat Calculul economic al eficienței investițiilor, având conducător științific pe Manea Mănescu, în ASE, 1974. 
Profesorul Mitran, Traian, de la catedra de Cibernetică economică a susținut teza Calculul eficientei economice a introducerii progresului tehnic in industria electrotehnica, având conducător științific pe Manea Mănescu, în ASE, 1974.
Cel cu care am avut onoarea să colaborez ani buni, profesorul Tudor Baron, a elaborat și susținut teza de doctorat   Modelarea fenomenelor si proceselor tehnico-economice, având conducător științific pe Manea Mănescu, în ASE, 1970.
Șeful laboratorului din Centrul de calcul lunde eu mi-am desfășurat activitatea de analist stagiar, Vasile Ionescu, matematician la bază, a susținut teza Modele si tehnici de optimizare a amestecurilor de produse petroliere, sub coordonarea științifică a lui Manea Mănescu, în ASE, 1980, pe atunci academician. Vasile Ionescu mi-a fost și asistent de cercetări operaționale în vremea studenției mele cu 38 de ore de școală pe săptămână, cinci ani.
Directorul de la Direcția Centrală de Statistică Vasilescu, Marinache a susținut teza Cercetarea selectiva a bugetelor de familie, unde conducător științific era Manea Mănescu, în ASE, 1980. Dr. Vasilescu, Marinache a ținut ani în șir pe postura de cadru didactic asociat, cursuri de statistică pentru studenții din Facultatea de calciul Economic și Cibernetică Economică, CSIE de azi.
Zilele următoare cred că voi merge la Bibioteca ASE, la sala cu tezele de doctorat să văd exact cine au fost cei care i-au fost doctoranzii lui  Manea MĂNESCU și pe care nu i-am regăsit pe adresa de web http://tinread.biblioteca.ase.ro.






(25 martie 2017)







No comments:

Post a Comment