Monday, March 20, 2017

CSIE'50 - profesorul Emil SCARLAT

A scrie despre profesorul Emil SCARLAT nu este foarte simplu din mai  multe motive, dintre care enumăr câtecma care-mi vi acum în minte:
- îl cunosc de foarte, foarte mulți ani;
- activitatea lui și pe care eu o cunosc este foarte bogată;
- trebuie să mă străduiesc să gestionez superlativele;
- stilul în care voi scrie să rămână clar și cât mai obiectiv.
Pe Emil SCARLAT, l-am cunoscut la începutul anului universitar 1968-1969 când am solicitat și am și obținut să locuiesc în căminul Sahia de lângă Grădina Icoanei, din vecinătatea Ambasadei RP Ungare, deci în burucul târgului. A fost un moft, pentru că plecam de la căminele din complexul Agronomie cu camere cu 4-5 paturi la Sahia unde eram 18 într-o cameră și unde director de cămin aera o doamnă lector, cam politrucă, destul de ciudată, pentru că venea în vizite inopinate în camere de studenți, unde nu întotdeauna eram găsiți chiar pe poziții de studioși cu cursuri sub nas au discutând cu Scânteia în față pentru a analiza ultimele documente de partid și de stat. În acea cameră de 18 paturi eram și eu, era și Emil SCARLAT, era acolo și colegul meu cu un an mai mare Valer ROȘCA. Am intrat rapid în vorbă cu studentul de anul al II-lea Emil SCARLAT și am aflat că terminase anul întâi cu media 10, ceea ce m-a impresionat, eu neatingând astfel de performanțe, vecine cu perfecțiunea sau mai corect, performanțe care sunt perfecțiunea însăși. După acel an petrecut la căminul Sahia în care mi-am dat seama că Emil SCARLAT este un om cu calități speciale, cu un nivel de profunzime aparte și cu o capacitate de muncă de invidiat, ori de câte ori ne întâlneam discutam probleme de economie modernă, căci el stăpânea multe concepte, fiind un tip care citea foarte mult literatură de calitate. Îmi plăcea cum scria, căci față de mine care uneori scriam fără să mai înțeleg ce am scris, el își păstra scrisul caligrafic, inconfundabil, scris pe care îl are și azi.
După ce a terminat Secția de Cibernetică Economică, l-am întâlnit pe poziția de doctorand al profesorului Ludovic TÖVISSI, unde și eu derulam un stagiu doctoral. Conducătorul nostru, când făceam deplasări la CIPA RM. Vîlcea la contractul de cercetare, avea numai cuvinte de laudă față de doctorandul său Emil SCARLAT. El a susținut teza Management of Dynamic Economic Systems în 1979, având o commisie formată din personalități marcante ale domeniului. În timp, tânărul Emil SCARLAT a scris cărți valoroase, dintre care lucrarea publicată la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică , din  Bucureşti, din 1979, intitulată Metode şi modele ale analizei economice structurale avându-i ca autori pe L. Tövissi, E. Scarlat şi Al. Tașnadi. Mă laud că am primit de la autori unexemplar, pe care l-am citit cu mare plăcere, pentru că avea în el acele modele cibernetice frumoase cu care mă obișnuiseră autorii în articolele din revista Studii și Cercetări de Calcule Economic și Cibernetică Economică și care veneau cu o viziune originală asupra unor noi tipologii de sisteme economice.
Fiind colegi de catedră, el în colectivul de cibernetică și eu în cel de informatică, ne întâlneam destul de rar, dar de fiecare dată când ne întâlneam,  aveam ce discuta pentru că pe inytervale mari se acumulau destul de multe lucruri, unele bune, altele nasoale, care trebuiau discutate. Nu vreau să intru în detalii mai ales în ceea ce privește tălpile puse tinerilor asistenți de la catedră care erau în colectivul de cibernetică economică, întrucât se instaurase un fel de dinastie din partea cercetătorilor din Centrul de Calcul, care îi cam sufoca nemeritat pe colegii mei.
Emil SCARLAT a parcurs toate treptele carierei didactice de la asistent universitar, la lector universitar, la conferențiar universitar și a devenit profesor universitar după 1990, iar ceva mai târziu a obținut calitatea de conducător științific de doctorat, pentru că avea:
- cărți scrise;
- articole publicate în reviste de specialitate;
- participări la conferințe științifice importante;
- premiul Academiei Române în 1980, PS AURELIAN.
Trebuie neapărat să scriu despre rolul decisiv jucat de profesorul Emil SCARLAT în desprinderea colectivului de cibernetică economică și constituirea Catedrei de Cibernetică Economică, lăsându-i fără obiectul muncii pe mulți dintre cei care duseseră stagnarea vechii catedre pe culmile rămânerii absolute în urmă. L-am considerat pe profesorul Emil SCARLAT un veritabil deschizător de drumuri, îndrăzneț, cu idei clare, vizionar, care a știut și știe să vadă direcția ce trebuie urmată, pentru a obține acele rezultate valoroase pe care studenții din zilele noastre  le așteaptă cu ardoare. Acum, profesorul Emil SCARLAT coordonează un curs de master interesant de cloud computing.
Multe ar fi de scris despre colegul meu Emil SCARLAT, numai că mai trebuie să mă și opresc, întrucât vreau să-i dau un telefon să mă întâlnesc cu el să mai povestim.

(20 martie 2017)

No comments:

Post a Comment