Tuesday, January 24, 2017

DODON și rușii lui

Igor DODON este președintele ales al Republicii Moldova. El a învins-o în alegeri pe Maia SANDU cea care reprezenta curentul pro-Europa. Nasurile fine ale analiștilor dâmbovițeni l-au catalogat pe președintele Igor DODON ca fiind filorus, iar vizita acestuia la Kremlin vine să confirme zisele respectivilor. Întâmplarea cu harta Moldovei mari are și ea tâlcul ei și am văzut indignarea multora de la vest de Prut vizavi de acest dar simbolic oferit de președintele Vladimir Vladimirovici Putin, proaspătului său interlocutor.
Am vizitat Republica Moldova de nenumărate ori, am avut studenți din Republica Moldova, am stat de vorbă cu mulți profesori din Republica Moldova, unii cu nume de-al nostru, românesc, dar și cu nume de ruși. Cei cu nume rusesc mi-au făcut plăcuta surpriză să vorbească o limbă română impecabilă și să dovedească și că știu foarte multe despre România.
Îmi aduc aminte că prin 1976 am vizitat R.S.S. Moldovenească și am discutat în contradictoriu cu o studentă de la Universitatea din Chișinău, despre limba moldovenească. Eu am susținut atunci că dacă am două mulțimi A și B și dacă ele sunt incluse una în alta, înseamnă că au aceleași elemente și este normal să nu se mai numească A și B, ci să se numească A și să rămână una singură. Rezultatul a fost că atunci când am trecut granița spre Ukraina am fost singurul pe care vameșul moldovean la căutat până la piele, nu cu spectatori, dar până la piele.
Viața este foarte complicată și trebuie să reamintim că Republica Moldova are o istorie de 250 de ani foarte zbuciumată, că realitățile de acolo trebuie înțelese exact și că în viață nu există numai alb și negru, ci foarte mult cenușiu.
Acum președintele Igor DODON nu s-a despărțit de campania sa electorală. Va vedea și el că 2+2 nu dă întotdeauna 4 și vor apare în viitorul apropiat nuanțe în discursul său. Calmul românesc trebuie să primeze, drumul românesc trebuie să arate că este drum de succes. Întotdeauna ceilalți iau exemplul bun de urmat, chiar dacă proverbul cu mărul stricat îl strică și pe cel bun funcționează al naibii de bine. Să avem noi autostrăzi. Să avem noi salariu minim de 1.000 de euro, să avem noi case ca lumea, să avem noi, oameni fericiți și atucni se va vedea că altfel vor sta lucrurile. Până una-alta, toată lumea este cîn căutări și președintele Igor DODON caută și el, tatonează, pentru că 4 ani trec ca vântul și ca gândul și fără prosperitate, nu va exista un al doilea mandat. Cine uită că în R. Moldova că numai 70% sunt declarați moldoveni, face o mare greșeală, căci 30% înseamnă mult, chiar foarte mult dacă ne gândim la cine are puterea financiară și unde este industria.  În mașina 133 o femeie discuta cu o alta. Am prins doar o frântură, pe care am pus-o în titlu. Tonalitatea vocii mă făcea să înțeleg altceva, căci teama este încuibărită peste tot. Dacă va urma încă o unire, cum i se va spune: mega-unirea României cu Basarabia? O altă întrebare: la Eurovision cele 12 puncte vor pleca de la juriul din Republica Moldova spre Moscova sau spre București?


(24 ianuarie 2017)

No comments:

Post a Comment