Saturday, January 7, 2017

Dau consultanță...

Eu zi multe, dar despre faptul că sunt în stare să dau consultanță, trebuie să recunosc că teorie nu prea știu, dar practică am. Este vorba de a da consultanță în probleme de cumpărare de apartamente.
  1. Stabilirea tipului de apartament se face pentru o investiție pe termen mediu și lung, adică 5 la 10 ani, respectiv, 10 la 20 de ani. A cumpăra un apartament de 2 camere pentru 20 de ani în condițiile în care o viitoare familie va fi formată din soț, soție și 2 copii este destul de dificil, pentru că spațiul devine insuficient. A cumpăra un apartament de 4 camere pentru o familie soț ălus soție și atât deja este din calcule cu un plus de spațiu. Ma mult nu e rău, mai puțin este foarte rău.
  2. Resursele financiare sunt deosebit de importante pentru că dacă un apartament costă 120.000 euro și viitorul cumpărător are 200.000 de euro, problemele sunt ff simple. Din cei 80.000 de euro se vor face tot felul de amenajări și se va face de bucurie și un sejur în Maldive, ca o lună de miere. Dacă persoana care vrea să cumpere nu are niciun bani al său, este de-a dreptul lipsă de decență să-și propună o achiziție care să însemne salariul pe 200 de ani fără să mănânce și fără să bea, în condițiile în care locul de muncă nu este afectat de niciun risc. Calculele se vor face cu cea mai mare atenție pentru ca rata creditului să nu devină sufocantă și ceea ce ar fi și mai rău, să nu existe posibilitatea de a fi plătită, ceea ce ar duce la pierderea casei.
  3. Alegerea casei este o problemă. Experiența mea arată că un apartament este considerat bun dacă și numai dacă: nu are ferestre pe nord, camerele sunt decomandate, nu are în  aproiere ghenă de gunoi, nu este nici la parter și nici la ultimul etaj. Apartamentul trebuie să nu fie într-o zonă zgomotoasă sau generatoare de zgomot sau de trepidații sau generatoare de mirosuri.
  4. Este deosebit de important să se cunoască modul în care a fost construit blocul. În opinia mea, un apartament care se află într-un bloc construit între anii 1986-1991 merită să fie luat în considerare, pentru că blocul nu trebuie să fie nici prea vechi, iar dacă este un bloc nou, mă cam îndoiesc că dezvoltatorii au ținut sub control calitatea betoanelor și calitatea lucrărilor. La mine în mahala este o clădire de 3 etaje, pe lângă care nu-mi doresc nici să trec de teamă că se va dărâma pur și simplu, fără să fie nevoie nici de cutremur și nici de tsunami, ambele fiind posibile în Vitanul Nou.
  5. Dacă este găsit un apartament în zonă liniștită, la etajul 3 cu camere decomandate, construit în 1989, trebuie mers mai în profunzime pentru a vedea statutul juridic al respectivei proprietăți, adică cine sunt proprietarii, dacă există totul pus la punct și nu vor apare moștenitori. Se vor face toate verificările pentru a nu apare niciun fel de surprize. De aceea este rezonabil ca un avocat să-l asiste pe cel care vrea să cumpere, pentru a nu se trezi că a plătit și nu intră în posesia bunului din motive oarecare și până legea face dreptate proprietarul de drept, adică cel care a plătit să intre în acel apartament, constată că sărăcuțul de el a înebunit sau s-a îmbolnăvit grav datorită suferințelor create de drumurile la tribunale, știind că dreptatea este de partea lui. Eu nu am avut niciodată niciun fel de surprize pentru că am fost asistat de un avocat și notarul unde am făcut actele a fost un profesionist desăvârșit, iar eu nu m-am lăcomit, ci am respectat legea, adică prețul din act a fost exact cu cel plătit. Orice așa-zisă economie duce la declarea ca fiind nulă tranzația.
  6. Cel mai bun apartament este acela care nu are îmbunătățiri de niciun fel, pentru că noul proprietar va face exact ceea ce crede el că-l definește și mai mult, va face exact cât îl va ține punga. Există diferențe de gusturi și dacă apartamentul are îmbunătățiri și noul proprietar dorește să le schimbe, ori caută să obțină o reducere, ori să le ia vechiul proprietar, ori le plătește și le îndepărtează. Am negociat cândva cu un proiprietar ceva legat de niște ștucaturi oribile. El dorea să le adauge în preț. Am spus că eu vreau pereți și tavan simple și să și le ia. Ne-am despărțit. Eram în căutări când a revenit el cu telefonul și a zis că lasă la preț. Eu i-am spus că voi cumpăra dacă le dă jos și lasă apartamentul gol și nu le include în preț sub nicio formă. Am bătut palma. dar la notar, el a zis că ar vrea să mai adauge 500$ la preț. M-am ridicat și am plecat. I-am spus că așa ceva nu mai tolerez. El a revenit dar deja făcusem tranzacția tot în acel bloc, o poziție mult mai bună, iar fostul proprietar avea caracter.
Prima consultanță se oprește aici. următoarele lecții de cum se cumpără un apartament vor veni în zilele  din partea a doua a lunii februarie. Am avut norocul că am fost îndrumat de un tinerel care fusese agent imobiliar și care era uns cu mii de alifii, ceea ce este mare lucru. Există meserii și dacă acceptăm că în acele meserii alții sunt mai buni decât noi, totul va merge ca pe roate, fără niciun fel de dificultate, cum dacă facem cum ne bubuie capul, surprizele neplăcute nu se vor lăsa așteptate.




(07 ianuarie 2017)

No comments:

Post a Comment