Monday, December 19, 2016

Culturismul ca show

Culturismul este un sport cu totul special. Acolo se produc niște etape. Este o activitate de măsurare, o activitate de preselecție, o prezentare pe scenă, premierea. Toată lumea constată că un concurs de culturism este ușor monoton pentru că:
- activitățile sunt repetitive;
- fiecare sportiv execută aceleași figuri obligatorii;
- prezentatorii au texte identice;
- programele libere au variabilitate legată de ritm și muzică;
- aplauzele sunt proporționale cu calitatea concurenților.
Culturismul ca show este o chestiune de structurare, căci orice show preupune public, presupune dinamism și mai ales costuri, căci nimeni nu vine să fie parte dintr-un spectacol pe gratis. Culturismul are un anumit public format  din:
- tineri care doresc să devină culturiști;
- culturiști care activează în cluburi;
- foști culturiști și antrenori;
- persoane care iubesc sportul ca sport;
- sportivi care au prieteni;
- invitați și plătitori de bilete.
Culturismul are asociată și o structură de show cu un dinamism, cu tensiune și așteptări pe care oamenilor din sală le așteamtă și pentru care au venit să le trăiască. Moderatorul show-ului este cel care respectă un program, un desfășurător și care face tot ce trebuie să se respecte acel ritm, să nu fie pauze, să nu fie bâlbe, să nu fie încurcături și mai ales să nu fie neconcordanțe, adică una să se prezinte și altceva să se producă pe scenă. Un show trebuie să fie profesional, fără amatorism specific unor șușe.
Sunt competiții complexe cu foarte multe secțiuni, însă trebuie realizat un echilibru. Trebuie astfel dezvoltată evoluția unei acțiuni, fără a crește așteptările nejustificat, așa cum sunt la concursurile muzicale tv, care nu au impus nimic, așa cum s-a făcut în cazul festivalului Cerbul de aur.
În opinia mea, culturismul este un show, iar modelul de la Noaptea campionilor trebuie luat ca reper și trebuie înțeles exact așa cum este acest eveniment de ani și ani de zile.
Acum, evenimentele sunt structurate incluzând:
- seminarii științifice;
- concursul ca atare;
- demonstrații făcute de culturiști;
- invitați culturiști celebri;
- program muzical;
- activități din alte sporturi;
- contribuții ale sponsorilor;
- susținere cu participare vedete.
Culturismul este astfel constituit încât să ofere tot ce trebuie unui spectacol, pentru că sportivii care apar pe scenă, programele lor și evoluțiile lor crează un nivel de atractivitate foarte ridicat. Este important cum se destructurează monotonia dată de repetitivitatea unor elemente. Dacă la o categorie sunt 100 de concurenți, evident, nu toți încap pe scenă, ceea ce face ca acestă 100 se împarte în mai multe grupuri să zicem de 10 concurenți. Monotonia va fi generată de cele 10 serii de concurenți. De asemenea, atunci când apar programele de selecțiile pentru a-i ierarhiza pe sportivi, repetitivitatea este o realitate care apare și se menține oricum, pentru a fi fluente. Experiența arată că pentru concursurile de culturism se organizează show și nu orice fel de show, ci unul de succes.


(18 decembrie 2016)

No comments:

Post a Comment