Sunday, November 13, 2016

CSIE'50 - proiectul în trei limbaje de programare

Deși traversam cea mai neagră perioadă a evoluției facultății după unificarea cu planificarea în 1977 și deveniserăm Facultatea de Planificare și Cibernetică Economică, datorită profesorului Ilie VĂDUVA care era cu o funcție foarte importantă și care la catedra sa scrisese o carte de programre în COBOL, nu prea avea nimeni curajul să opereze în planurile de învățământ prin reducerea orelor de programare. Într-un an de tranziție, profesorul Ilie VĂDUVA a făcut o demonstrație de forță extrăgând din Colectivul de Informatică Economică din Catedra de Cibernetică Economică exact pe cei care se ocupau efectiv de programare, lăsându-l pe șeful de catedră cu ochii în soare.
În acei ani, toti studenții din anul al III-lea trebuiau să elaboreze un proiect complex, cu program apelator în limbajul COBOL, care apela subprograme scrise în limbajele ASSIRIS și FORTRAN. Trebuia respectate convenții legate de cum se transmit parametrii și cum se reprezintă masivele. În limbajul COBOL reprezentarea era linie de linie, iar în limbajul fortran reprezintarea masivelor bidimensionale era coloană de coloană, ceea ce impunea adaptări la algoritmi.
Într-un an m-am trezit cu  un student care a venit să prezinte un proiect scris cu program principal în limbajul ASSIRIS și cu proceduri scrise în limbajele COBOL și FORTRAN. Am discutat cu el și mi-a făcut dovada că este studentul care stăpânea la terfecțiune tehnicile de transmitere de parametri între cele trei limbaje de programare. Anii au trecut și odată ne-am întâlnit și mi-a zis că lucra la un centru de calcul foarte special. Peste ani, la licență a venit să-i coordonez lucrarea de licență un student, care după ce a susținut-o în fața comisiei și a obținut nota maximă, mi-a zis că este fiul celui cu proiectul scris în limbaj de asamblare. M-am bucurat foarte mult să văd că peste ani cineva a apreciat că eu la rândul meu l-am apreciat. Acum la modă nu mai sunt astfel de abordări, pentru că limbajele evoluate acceptă fără nicio dificultate secvențe scrise în limbaj de asamblare. Acum lucrurile sunt foarte bine puse la punct și nici nu mai prezintă așa mare interes să se facă astefl de construcții din moment ce mai toate limbajele de programare fac de toate, iar bibliotecile lor de proceduri sunt atât de bogate că n-aș prea vedea cât de exigent să fie cineva să aibă o justificare rezonabilă la a scrie din start software neomogen, mai ales că translatoarele omogenizează totul iute, automat și eficient.


(14 noiembrie 2016)





No comments:

Post a Comment