Tuesday, November 29, 2016

Caracterele: șablonardul

Omul care folosește șabloane se numește șablonard. Am văzut de nenumărate persoane care au vorbit la ședințe sau la mitinguri sau la adunări.
Mi-am adus aminte de unul din romanele lui Ilf și Petrov care spunea ceva despre o ștampilă cu un anumit conținut și de fiecare dată se completa pentru a adapta conținutul la ceea ce trebuia pe plan local să fie în concordanță cu ceea ce este în realitate. Era o ștampilă cu un angajament. Se aplica pe foaia de hârtie și se făceau completări cu numele, cu adresa celui care va semna angajamentul și mai se punea acolo și ceva particular, care să personalizeze textul.
Am văzut un ins care aprezidat după un șablon o ședință. Într-un alt context, l-am văzut pe același prezidând o cu totul altă ședinșă. El avea șablonul. Doar recita un text și prima dar și a doua oară. Doar îl adapta să se potrivească locului și momentului. Numai actorii erau alții. Omul se repeta chiar enervant. Parcă era ușor ca o placă de patefon stricată care  era pusă de mai multe ori. Șablonarzii sunt uneori enervanți mai ales dacă fac niște chestii care nu se potrivesc cu contextul. Am văzut și situații în care  șablonarzii nu țin seama de realități, doar vorbește gura fără ei. Sunt niște oameni care nu au meserii, care doresc să fie în prim plan și care fac orice pentru a fi trimiși la a conduce ședințe. Este deosebit de important pentru șablonard să treacă la perfecționarea șablonului după care lucrează. Dacă nu face așa ceva, cu siguranță modul în care șabloanele vechi șabloane, va da senzația unui om ruginit, încredințat  că timpul mege mai departe, deși în realitate este încremenit undeva în trecut. Și eu folosesc uneori șabloane. Am șablon de structuarre a unui articol. Articolul areȘ
- un titlu;
- un abstract;
- cuvinte cheie;
- prezentarea contextului;
- prezentarea problemei;
- oferirea soluției;
- validarea soluție;
- o generalizare;
- concluzii;
- bibliografie.
Am și reguli pentru fiecare element carte mă ajută să nu greșesc și să nu bat câmpii, precum:
- cuvintele cheie se regăsesc în titlu;
- cuvintele cheie se regăsesc în definirea subtitlurilor;
- nu folosesc nimic înainte de a fi definite;
- toate variabilele le explic;
- formulele folosesc elemente consacrate;
- citările sunt obligatorii;
- plagiatul este interzis;
- validarea se face pe cale experimentală;
- lucrez în echipă pentru a reduce riscurile de eroare.
Nu este rușine să lucrezi după șabloane, mai ales dacă omul face lucruri care se repetă. Între șabloane și proceduri există unele diferențe. Eu îi apreciez și pe cei care lucrează cu proceduri și pe cei care și-au creat șabloane după proceduri pentru a lucra nu foarte bine, ci excepțional. Am avut un moment când am lucrat cu șablon și nu am mai primit șuturi, pentru că șablonul l-am costruit chiar cu cei care trăgeau șuturi...



(29 noiembrie 2016)

No comments:

Post a Comment