Tuesday, November 29, 2016

Caracterele: neadaptatul

Neadaptatul este acela care tot timpul strâmbă din nas, pentru că nu-i convine:
- cum este primit;
- cum i se adresează lumea;
- ce i se pune în farfurie;
- ce trebuie să facă;
- salariul;
- biroul la care trebuie să lucreze;
- dimensiunea monitorului de ca computer;
- culoarea tapițeriei de la mașină
- sistemul de ierarhizare;
- dificultatea lucrărilor pe care le execută;
- fix nimic din ceea ce are în jur.
Neadaptatul se trezește vorbind, dar de fiecare dată; 
- ceilalți sunt de vină;
- el ar fi executat bine, dacă și dacă;
- ceva l-a impiedicat să termine;
- colegii l-au descurajat;
- termenii au fost prea  strânși;
- standardele au fost prea ridicate<
- echipa i-a fost potrivnic[.
Neadaptatul are pentru orice neîmplinire a cel puțin 100 de motive care să-l scoată basma curată. El vorbește neîntrebat și vine cu argumente rupte de realitate. Dacă vrea, face propuneri nenumărate, fără a lua în considerare că tot el ar trebui să execute ce zice că trebuie făcut. În mintea lui vrea să  facă alții, nu el. Eu am avut ocazia să văd tot felul de neadaptați la:
- condițiile de lucru;
- sistemele de evaluare;
- atmosfera din echipe;
- modul de premiere;
- ritmul de lucru;
- a aduce contribuții;
- a fi constructivi;
- a fi pozitivi.
Ei sunt ca un ghimpe oriunde intră într-o colectivitate. Pleacă rapid de acolo victimizându-se. Eu de câte ori am stat de vorbă cu un nou venit am încercat să aflu:
- câte locuri de muncă a schimbat;
- care au fost cauzele schimbărilor;
- ce proiecte de succes are în spate;
- care a fost părerea lui despre foștii colegi;
- ce vrea să facă concret de unul singur la noul loc de muncă.
Imediat mi-am dat seama dacă omul era neadaptat pentru că:
- schimbase 10 locuri de muncă în 2 ani;
- nu avea niciun proiect de succes al lui;
- vorbele lui pentru foștii colegi erau rele;
- nu a enumerat nicio activitate pe care ar vrea s-o execute;
- avea nu recomandare, ci o pilă pentru angajare;
- calificarea lui era foarte diferită de postul ce urma s=-l ocupe.
Din aceste motive dar și din altele, pe neadaptat l-am evitat și am lăsat pe alții să-și spargă capul cu el, eu având alte lucruri de făcut decât să descâlcesc ițe și să aplanez conflicte.
(29 noiembrie 2016)

No comments:

Post a Comment