Wednesday, October 26, 2016

Sistemul educațional și violența

Sistemul educațional de la noi funcționează pe baza unei legi făcute pentru oricine, dar nu pentru elevi, nu pentru societate și nici pentru profesori. Este o lege a nimănui, pentru nimeni. Acum mai mult ca oricând se pune problema formării unui grup onest, nepolitic și profesionalist de oameni care să gândească o nouă lege a învățământului care:
  • să pornească de la elev;
  • să se bazeze pe nevoile societății;
  • să nu producă pierderi;
  • să-l perfecționeze  pe elev;
  • să dezvolte conțtiințe.
Acum în școli este violență și toată lumea vorbește de consiliere psihologică, ceea ce mă duce cu gândul la o poveste în care Ceaușeasca se plimba prin Piața Amzei, a văzut oameni în picioare care așteptau la coadă sa vină ceva carne. Ea a cerut să se instaleze acolo bănci, să nu mai stea oamenii în picioare. Elevii devin violenți dintr-un singur motiv: frustrarea. Ei se simt în plus în școală pentru că scoala:
  • îi plictisește;
  • nu le oferă modele;
  • nu-i antrenează;
  • îi lasă de izbeliște;
  • le arată că nu sunt buni;
  • îi umilește;
  • îi erodacă;
  • nu le pune în mișcare inițiativa;
  • le cere lucruri imposibile și de neînțeles.
Oșcoală care îi chinuie pe elevi duce exact la acest comportament al elevilor. Un țânc care-și târăște trolerul de peste 10kg pe stradă, care stă în școală 5 ore, care este obligat să mai lucreze încă 5 ore acasă, deja își dezvoltă porniri agresive în subconștient pentru că țâncul nu mai are posibilitatea nici să interpreteze mesaje și nici să facă acțiuni raționale acceptate de societate ca fiind rezonabile. În școli se montează camere de luat vederi pentru a nu se mai copia și pentru a fi filmați elevii în pauze, sunt angajați bodyguarzi pentru a supraveghea și interveni să aplaneze conflicte. Se merge în toate cazurile la efecte și se neglijează cauzele. O școală care respectă pe elev, care îi arată că este bun, care caută să scoată din fiecare elev calități și să le pună la lucru, nu se va confrunta niciodată cu astfel de situații. O școală unde educatorii pun benzi adezive la gura copiilor, unde educatorii îi bat și îi umilesc pe elevi, unde elevii se împart în deștepți și proști, se va confrunta numai și numai cu probleme. N-am să înțeleg îndârjirea cu care un ministru a luptat pentru un bac de top, pe care l-a și implementat cu consecințe dezastruase în rândul tinerilor. Normal trebuia fixat anul curent ca fiind de pornire și cei care începeau ciclul liceal susțineau bacul în acele condiții. Deci individul trebuia să lase 4 ani de pregătire. Este adevărat că și în învățământ sunt pierderi, dar în niciun caz nu trebuie să aibă loc ieșiri din sistem prin mersul la pușcărie și în tribunale a elevilor. Sunt grave carențe ale societății care au breflectare directă în școală. Toată lumea zice că nu sunt bani. Așa o fi, numai că înainte de toate trebuie făcute transformări radicale. Niciodată nu se pune carul înaintea boilor. Un tip care punea gresie la prima mea întâlnire mi-a zis cât cere el pe metru pătrat. L-am întrebat dacă folosește distanțieri. M-a întrebat ce sunt distanțierii. Deci, ca să concluzionez, sistemul educațional va fi debarasat de componenta sa violentă atunci și numai atunci când va fi gândit pentru elevul care trebuie să se formeze pentru a fi util societății. dacă se pornește de la norme, de la a asigura locuri de muncă unor cadre didactice și mai ales de a se fabrica diplome fără acoperire, totul va rămâne exact așa cum este acum.


(26 octombrie 2016)

No comments:

Post a Comment