Thursday, June 23, 2016

Accidentul in lant

Uit faptul ca numele de  AUTOSTRADA SOARELUI l-am intalnit in Franta, dar nu am cum sa nu-mi aduc aminte ca am mers de la Bucuresti spre Vama Veche, pe autostrada de patru ori si de toate cele patru ori am vazut accidente in lant. M-am apucat sa studiez fenomenul si am ajuns la o serie de concluzii destul de interesante.

  • Accidentele in lant se produc datorita neluarii in considerare a distantei dintre automobile in raport cu viteza de rulare. Cel care nu tine seama de acest aspect, la franarea celui din fata, nu va reusi sa opreasca autovehiculul lui si-l va tamopona pe cel din fata, fiind automat vinovat, fara niciun comentariu. Daca sunt mai multi astfel de soferi neglijenti, desigur vor repeta figura si se vor tampona unul pe celalalt, regretand tardiv ca au condus prost. Eu nu-l absolv de vina nici pe soferul care este tamponat din spate de un alt sofer bizar. Atunci cand vede ca are in spate un sofer agresiv, trebuie sa caute sa treaca pe banda din dreapta pur si simplu. Daca are distanta suficienta in fata sau drum liber, este de dorit el sa forteze sa tina distanta fata de autoturismul din spatele lui. 
  • Accidentele in lant se produc datorita  schimbarii bruste a vizibilitatii datorita unei perdele de fum, pentru ca multi inconstienti dau foc la miriste, fara sa fie interesati de faptul ca reduc vizibilitatea pe autostrada. Soferii care ruleaza cu viteza mare sunt obligati sa reduca viteza cand intra in zona cu fum si vor fi loviti din spate. In opinia mea cred ca fumul nu apare din senin, ci se vede de la distanta destul de mare care sa permita aprinderea lampilor intermitente pentru a semnaliza un pericol. Daca se micsoreaza viteza cu mult inainte de a intra in zona unde este perdeaua densa de fum, cu siguranta se evita lovirea autoturismului din spate, de catre un sofer neglijent. Conducerea preventiva nu inseamna neaparat sa evite un sofer ceva, ci sa intuiasca reactiile celorlalti soferi astfel incat sa fie adaptat comportamentul la atitudinea acestora. Cred ca pe timp de ceata, pe timp de ploaie torentiala sau pe ninsoare mersul cu farurile aprinse si cu viteza mica dar si sporirea atentiei la tot ce se intampla in jur, sunt chestiuni obligatorii.
  • Accidentele in lant se produc datorita schimbarii bruste a gradului de aderenta a soselei prin aparitia de ghiata sau a unei pete de ulei sau a unui material care a inundat autostrada si care face ca autoturismul sa pluteasca, nemaifiind controlabil. Am vazut aceste situatii in practica destul de frecvent pentru ca sunt soferi care pierd materiale uleioase din autocisterne. Exista situatii in care se sparg conducte cu materiale ce influenteaza aderenta materialelor rulante. In anotimpurile friguroase sau ploioase aparitiile zonelor cu alta aderenta este frecventa si tocmai de aceea trebuie sa se tina seama si viteza trebuie adaptata. In cazul in care o pata de ulei prinde numai o roata si se si pune frana, deja traiectoria autovehiculului este dificil de previzionat. S-a vorbit si se vorbeste de acvaplanare, multi soferi crezand ca este o gluma. Ii asigur ca nu este o gluma si este dramatic sa vezi cum masina ta o ia intr-o cu totul alta directie decat vrei tu sa se deplaseze miscand din volan cu disperare. Sunt si indicatoare de drum lunecos, care sunt puse cu cap si nu trebuie ignorate.
  • Accidentele in lant la stop cand soferul este in asteptare sa se faca verde, sunt datorate neatentiei unui sofer care intra cu viteza mare in zona apropiata intersectiei si nu are capacitatea de a frana, lovind un autoturism. Fiind distanta mica a acestuia fata de cel din fata, va lovi si el si tot asa. Dramatica este situatia autoturismului care este primul stationat la semnalul rosu ca va fi proiectat in intersectie cu consecinte destul de urate, mai ales daca soferul lui nu a stat cu piciorul pe frana.
Nu spun ca accidentele in lant sunt evitabile 100%, dar ceea ce am vazut eu pe autostrada Bucuresti - Constanta, toate s-au datorat faptului ca distanta dintre autovehicule era neadecvata vitezei de rulare, adica era nepermis de mica. Desi multi mizeaza pe capacitatile autovehiculelor si pe reactiile lor de super-soferi, viata arata ca lucrurile stau altfel.

In opinia mea, accidentul in lant trebuie evitat pentru ca;

  • pune in pericol vieti;
  • distruge masini;
  • are costuri  mari pentru reparatii;
  • ineamna multa pierdere de timp;
  • atrage penalizari cu puncte.
Accidentul in lant este marea provocare a existentei autostrazilor, ceea ce nu inseamna ca nu avem autostrazi sa nu avem accidente in lant.
Morala: accidentele in lant sunt evitabile daca soferul este bun si conduce bine.
(23 iunie 2016)

No comments:

Post a Comment