Wednesday, February 17, 2016

Radiografia învățământului preuniversitar

Există toate datele necesare întocmirii unei radiografii coerente a învățământului preuniversitar, ceea ce permite cunoașterea situației de start în derularea oricărei reforme profunde a acestui sistem. Din documentele existente se construiește radiografia pentru acest sistem la 01 ianuarie 2016. Este vorba de o imagine nedistorsionată de la care se pornește definind cu rigurozitate ipoteze de lucru. De fiecare dată se precizezază că o anumită evoluție va fi obținută dacă și numai dacă ipotezele de start sunt validate. Orice altă abordare este eronată și lipsită de sens, pentru că trunchierea este generatoare de interpretări subiective și lipsite de logică.
Radiografia est prezintă sub forma unui site ceea ce determină criterii de regăsire facile dar și lipsa de restricții asupra nivelului de detaliere. mai mult, nivelurile de agregare permit și traversarea drumului invers, acela al descompunerii, pentru a se vedea datele primare care au stat la baza calculului diferiților indicatori. Existența șabloanelor și a bazelor de date omogene sunt cheia succesului în a obține date comparabile.
Acum există bazele de date ale elevilor, care permit agregări pentru a ști cu exactitate:
- numărul total ale elevilor;- numărul de elvi pe județe;
- defalcări de toate tipurile care permit crearea unei imagini despre elevi de la oraș, de la sate;
- migrarea elevilor de la o clasă la alta, de la un stadiu la altul;
- nivelul calității instruirii cu luarea în considerare a mediilor;
- participările la competiții interne și internaționale.
Și despre cadrele didactice sunt cunoscute toate datele, ceea ce permite agregări din acre să rezulte:
- numărul total al cadrelor didactice;
- gruparea cadrelor didactice pe criterii legate de titularizare, de grade didactice, de vechime;
- contribuția la obținerea excelenței;
- calificative, rezultate la examene;
- discipline predate;
- disponibilitatea de autoperfecționare.
Imaginea devine mai completă dacă se analizează baza materială, înțelegând:
-  numărul de clădiri și starea acestora;
- numărul de calculatoare;
- existența sălilor de sport și a terenurilor de joacă;
- existența de laboratoare și ateliere.
Folosind toate acestea se obțin elementele necesare unei analize aprofundate astfel încât să se cunoască diferen
țele dintre necesarul de resurse și disponibilul acestora, astfel încât procesul de instruire să se desfășoare în condiții optime.
Este important ca întreaga analiză să se facă folosind ceea ce există în bazele de date și mai ales procesele de calcul ale indicatorilor să fie transparente, încât rezultatele să redea cât mai riguros ceea ce este în teren.
Este interesant de văzut care este ponderea claselor pe ani de studiu care au un număr mult mai mare de elevi decât cel considerat optim. Este important de văzut cum se distribuie respectivele clase. Analiza devine și mai interesantă atunci când acele clase sunt puse în corespondență cu nivelul de calificare al profesorilor sau învățătorilor.
Toate datele vor sta la baza fundamentării deciziilor ținând seama de toate restricțiile existente și de capacitatea de perfecționare obiectivă a sistemului însuși. Politicile de personal dar și cele de structură trebuie să vizeze o perioadă lungă. Abordările pe termen scurt nu sunt eficiente. A reduce numărul de suplinitori cu 25% presupune un anumit nivel de investiții și un interval minim rezonabil. Reducerea cu 50% a numărului de suplinitori nu înseamnă dublarea volumului de resurse sau dublarea duratei. Înseamnă cu totul altceva, mai ales în plan calitativ. Ceea ce există acum la nivel central dar și la nivelul inspectoratelor este suficient pentru a avea această radiografie. Important este să se treacă la realizarea ei. Și mai important este ca fundamenatrea deciziilor să aibă la bază rezultatele. Trebuie ca din acesta clipă nicio decizie sa nu înceapă altfel cecât prin a prezenta baza care a stat construirea ipotezelor și pentru fiecare măsură să se vină cu argumente de ordin cantitativ din tabelele care formează detaliile radiografiei. Bu este loc de ezitări dacă lucrurile sunt bine gândite și elementele arbitrare vor dispărea ca prin vis. Se știe de pe acum câte cadre didactice se vor pensiona peste trei ani. Pornind de la acea cifră trebuie să se treacă la formarea de viitoare cadre didactice astfel încât pestre trei ani acestea să fie capabile să umple golul care se crează. Lucrurile sunt simple dacă sunt construite rațional și sunt fundamentate pe datele din radiografia completă și complexă a învățământului preuniversitar, făcută cu conștiinciozitate în ideia de a fi utilizată ca o carte de căpătâi și nu altfel.

(18 februarie 2016)

No comments:

Post a Comment